Az autóvezetés nem egy rettentő bonyolult dolog. De ha egy kis fáradozással megpróbálod tökéletesíteni a vezetési készségeidet, te magad is meglepődsz majd, milyen nyugodtan ülsz a kormány előtt. Összegyűjtöttünk 9 tippet, melyek segítségével biztonságosabban és magabiztosabban vezethetsz.

9. Plusz órák a biztonság kedvéért

Bárki vehet plusz órákat azért, hogy javítson a vezetési készségein. Nem csak a kezdők, de olykor-olykor a tapasztalt sofőrök is részt vesznek a biztonságot előtérbe helyező vezetéstechnikai tréningen. Semmi szégyellnivaló nincs abban, hogy fejlődni szeretnél, és hogy nem szeretnéd veszélyeztetni sem saját magadat, sem pedig a többi sofőrt.

8. Fékezés bal lábbal

A bal lábas fékezés egy olyan technika, amihez komoly gyakorlat szükséges. Általában az autós versenyzők használják, de ez a képesség segíthet vészhelyzet esetén. Ezt a technikát alkalmazva képes lehetsz gyors kanyarokra úgy, hogy közben tartod a szükséges fordulatszámot és nem vesztesz túl nagy sebességet, továbbá a túlkormányzást is kontrollálhatod.

7. Ugyanolyan sebességgel vezess, mint a többi sofőr

Ezt a szabályt mindenki megtanulja az órákon, ám nem mindenki tartja be. Rendkívül veszélyes, ha kevesebbel vagy épp többel mész, mint a többi közlekedő sofőr, akár balesetet is okozhatsz. Ezért amikor megválasztod a sebességet, először vedd figyelembe a forgalmat.

6. Tartsd a kezed a kormányon a megfelelő helyzetben

Éveken át úgy tanították az oktatók, hogy 10 és 2 óránál legyenek a kezeid a kormányon. Ám az elmúlt néhány évben sok oktató inkább azt tanácsolja, hogy 9 és 3, vagy 8 és 4 óránál helyezd el a kezeidet. Azon kívül, hogy így nagyobb a kontroll, ez a legergonomikusabb pozíció is.

5. Kerüld az alul- és túlkormányzást

Alulkormányzás esetén az első kerekek, túlkormányzáskor pedig ellenkezőleg, a hátsó kerekek veszítik el a tapadásukat, és törnek kifelé kanyarodás közben. Ha nedves vagy jeges úton vezetsz, ne gyorsíts túl sokat. Haladj nyugodt tempóban, így elkerülheted az alul- és túlkormányzást, valamint fontos, hogy kerüld a hirtelen fékezést és gázadást a kanyarokban.

4. Parkolj pontosan

Ha megtanulsz tökéletesen párhuzamosan parkolni, biztosan nem fogsz megijedni egy tömött parkolótól. Emellett a tolatásnál is sokkal magabiztosabb leszel. Ne félj parkoló szenzort használni, hatalmas segítséget nyújt úgy előre, mint hátramenetben.

3. Kézifékes megfordulás

Ez a technika, csak úgy mint a ballábas fékezés igen nagy gyakorlatot igényel. S ez is egy baleset során nyújthat segítséget, például amikor egy éles, gyors kanyart kell bevenned télen. Semmiképp se próbáld ki száraz aszfalton, ha csak nem akarod idő előtt lecserélni a gumikat.

2. Sarok-lábujj váltás

Ezzel a technikával lefelé válthatsz úgy, hogy a gázpedált a sarkaddal, a fékpedált pedig a lábujjaddal nyomod egyszerre. Csökkenti a váltáshoz szükséges időt és a hajtásláncot érő terhelést, valamint elősegíti a gyors és sima leváltást még kanyarodás előtt.

1. Állítsd be a tükröket, hogy elkerüld a vakfoltokat

Ha az oldalsó visszapillantókban főként az autó oldalát látod, akkor nem állítottad be megfelelően a tükröket. A következő, egyszerű pozíciókra emlékezz a visszapillantók beállítása során:

  • A vezetőoldali tükörben csak az autó hátsó negyede látszódjon.
  • Az anyósülés oldali tükörben, csak úgy mint a vezetőoldaliban, az autó hátsó negyede látszódjon.
  • A belső visszapillantó pedig a hátsóablak közepét tükrözze.
A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

2 hozzászólás

  1. Kormány fogása én tudomásom szerint, azért 9-3, hogy ne törje el a sofőr kezét a légzsák amikor kirobban. A 10-2 meg azért volt, mert könnyebb volt a szervó nélküli autóknál a kormányt fordítani.

  2. A cikk nagy részében olyan dolgok vannak felsorolva ami hivatalosan nem elfogadott, egy része tiltott, vagy nem pontosan van megfogalmazva.
    8. Akármennyire veszélyhelyzet, bal lábbal tilos fékezni. A bal lábbal csak a kuplungot szabad nyomni. Kanyarodáskor is inkább csökkentsük a sebességet és a fordulatszámot (így tanítják) minthogy a két jobblábas pedál egyszerre lenyomásával egy még veszélyesebb helyzetbe kerüljünk.
    6. Még ma is úgy tanítják, hogy 10-2 óránál, vagy 9-3 óránál tartsuk a kezünket, a legjobb a kettő között. A 8-4 egyáltalán nem célszerű.
    3. A kéziféket csak és kizárólag megálláskor szabad használni, akármennyire is menőzni szeretne valaki. Túlfordulhat az autó, megcsúszhat, és az irányítást is elveszthetjük ami nagyon balesetveszélyes. Éles, gyors kanyart pedig télen egyáltalán nem ajánlott gyorsan bevenni, mert óriási a megcsúszás esélye, ilyenkor le kell lassítani megfelelő kanyarodó tempóba (ezt is így tanítják).
    2. Körülbelül az első vezetés órán szokták tanítani, hogy váltás közben csak a kuplung lehet lenyomva, akármennyire is akarna valaki spórolni mindenen, persze balesetveszélyes dolgokkal. Tehát váltás közben (főleg lefelé váltásnál) nem szabad mást is nyomni, mert hosszútávon sokkal rosszabb lesz a kocsi helyzete.
    1. A tükrök helyzetét beállítani kötelező lenne amint beszállunk, nem csak ajánlott. A vakfolt a szem egy része; amit esetleg az autó részei kitakarnak, azt holttérnek hívjuk.
    A tükrök pontos helyzete: a belső visszapillantó tükör közepén a hátsó szélvédő közepét kell lássuk. Baloldali visszapillantó tükör: a jobb alsó sarkában a hátsó ajtó kilincse kell látszódjon. A jobboldali tükörben pedig mindkét jobboldal ajtó kilincse kell látszódjon, a tükör bal szélén.

    Ezek nagyrésze a legutóbb kiadott kresz könyvekben megtalálhatóak, magam is ebből tettem vizsgát nemrég, alap dolgok vannak benne, amelyek a vezetéshez szükségesek.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét