Tűnődtél már azon, vajon milyen lesz a jövő? Meglepetés! A jövő már itt van és Japánnak hívják! Ez a lenyűgöző ország nevezetes arról, hogy kultúráját olyan technológiával ötvözi, amitől leesik az állunk. Mintha jó néhány évtizedet ugrottak volna előre az időben. Japán kétségkívül a holnap világának tesztlaborja.
1. Salátaönteteket árusító automata Japánban.
2. Kombinált mosdó-WC egy nyilvános WC-ben Japánban.
3. “A Japan Airlinesszal repültem, és ezt az ebédet adták a gyerekemnek. Bámulatos!”
4. A japán liftekben van WC sürgős helyzetekre.
5. “Ilyen rágót vettem Japánban. Ez az ország 2074-ben él!”
6. “A vonat padlója olyan, mintha QR-kódokból állna.”
7. Ez a piszoár egy videójátékkal van egybeépítve, amiben pontokat kapsz, ha a célpontra pisilsz.
8. “Az irodaépületben, ahol dolgozom, a liftben van egy esernyő jelzőfény, ami felvillan, ha esik odakint (Oszaka, Japán).”
9. Enyhén légkondicionált kocsi a vonaton Japánban.
10. Japánban a magas költségek ellenére üzemeltettek egy vonatot egyetlen diáklány számára.
A japán Kyu-Shirataki vasútállomáson, Hokkaidó szigetén egyetlen hűséges utas volt éveken át: egy középiskolás diáklány, aki mindennap vonattal utazott iskolába. Ez nem volt egy zsúfolt és forgalmas állomás, csak egy kis megálló, ahol csakis azért állt meg a vonat, hogy a lányt elvigye az iskolába és visszahozza. Úgy hangzik, mint egy mese, igaz? De jó oka volt annak, hogy a japán vasút elindította a járatot egyetlen utas kedvéért is.
A Kyu-Shirataki állomáson – és a szomszéd állomásokon – az utasok száma drasztikusan lecsökkent, főként azért, mert a semmi közepén található. Már a tehervonatok is elkerülték. Ám a helyi szülők közbeléptek, és megkérték a Japán Állami Vasúttársaságot, hogy tartsa meg az állomást annak a maroknyi diáknak a számára, akiknek az iskolába jutása ettől függ.
A társaság úgy döntött, hogy az év végéig működésben tartja az állomást, amikor is a legutolsó utas, egy középiskolás lány leérettségizik.
A közösség hálás volt a szívmelengető gesztusért.
Az állampolgárok dicsérték Japán oktatás iránti elkötelezettségét. Az egyik lakó így nyilatkozott: “Hogy is ne lennék büszke arra, hogy egy olyan országban élek, amelyik ennyire törődik a lakóival? Nálunk minden állampolgár számít!”
Sokan azonban gyászolták a vidéki vasutak megszűnését, melyek egyre gyakoribbak az ország népességének elöregedése és a születések számának csökkenése miatt. Japán lakossága 2060-ra a harmadával lesz kevesebb, ami üres házakat, csökkenő munkaerőt és a távoli területeken a vasút számára kevesebb utast jelent.
Miközben Japánban egyre nő a nagysebességű vonatok száma, melyek a nagyvárosokat festői helyekkel kötik össze, a régi, helyi vasútvonalak, mint Kyu-Shirataki, magukra maradnak. Csak Hokkaidó ezen részén eddig legalább 20 vasútvonalat szüntettek meg.
Mi történt az állomással, miután a lány leérettségizett?
A diáklánynak és a hűséges kis állomásnak a története megmutatja, hogy a vidéki kis állomások nem fognak egyhamar feledésbe merülni. Ezek a vasutak döntő fontosságúak voltak az ország legtávolabbi részein.
De ahogy mondják, minden jó dolognak vége szakad egyszer, és ez történt a Kyu-Shirataki állomással is. Egyik nap elérkezett a keserédes pillanat: a 18 éves Kana Harada leérettségizett a középiskolában, és befejezte a tanulmányait.
Harada 3 éven át vonatozott, 35 perces utat tett meg az iskoláig. Ám hűséges kis állomása ezzel elvégezte a feladatát.
“Az elmúlt 3 évben ezzel a vonattal jártam. Ennek az állomásnak a létezése számomra magától értetődő volt. Szomorúsággal tölt el a tudat, hogy el fog tűnni” – mondta Harada.
A vonatnak éveken át csupán egyetlen feladata volt, hogy felvegye a diáklányt, majd délután hazaszállítsa. Kyu-Shirataki nem az egyetlen állomás, ami a megszűnéssel néz szembe. A közeli Kami-Shirataki és Shimo-Shirataki állomásokat is hamarosan bezárják az alacsony utasszám miatt.
Ugyanakkor japán nagysebességű vonatai bemutatkoztak Hokkaidón, a jegyek pedig rekord idő alatt keltek el rájuk. Ez a csúcstechnológiai csoda áthalad a Szeikan-alagúton, a világ egyik leghosszabb tenger alatti alagútján, ami Japán szigetét köti össze Hokkaidóval. A nagysebességű vonatok kiterjesztése az ország északi részeire az ország azon elképzelésének része, hogy a turistákat a népszerű síterepekre és a lélegzetelállító panorámával rendelkező helyekre vonzza.
Bár Japán új, elegáns vonatai már a jövőbe mutatnak, a helyiek még őrizgetik a klasszikus vasutak emlékét, melyek olyan kis állomásokat szolgáltak ki, mint Kyu-Shirataki. Az 1900-as években épült állomásról jártak a helybeli gyerekek iskolába, nem csoda, ha az emberek szívében jelentős örökséget hagyott maga után.
Ahogy Harada történetéről egyre többen értesültek, a vasút rajongói megérkeztek a kis állomásra, hogy fotókat készítsenek, így a csendes kis állomás egy napra igazi látványossággá vált.
Az állomás utolsó napján egy riporter megörökítette a szívmelengető búcsút. A helyiek összegyűltek, hogy elbúcsúztassák az utolsó vonatot, és a személyzet finomságokat osztogatott, miközben nagy transzparensek integettek a búcsúztatáshoz: “Kyu-Shirataki állomás, 69 év, köszönjük!” Ez egy korszak vége volt, de azok számára, akik utaztak, dolgoztak vagy távolról nézték, Kyu-Shirataki mindig emlékezetes marad.