A paradicsomról eszünkbe juthat az egyik fő összetevője, a likopin, ami nagyon egészséges. Minden piros zöldségben/gyümölcsben található valamennyi likopin, ez adja a színét. Egy közepes méretű paradicsomban 2-3 gramm van, több, mint bármely más zöldségben. Érdekes, hogy a paradicsomlé még többet tartalmaz ebből az értékes összetevőből, mint a nyers paradicsom.
A következőkből megtudhatod, hogy a likopin és egészében a paradicsom milyen jótékony hatásokat fejt ki a szervezetedre.

1. Megóvja a bőrt.

Egy tanulmány szerint a paradicsom segíthet a káros UV-sugarak elleni védekezésben, és csökkenti a napégés esélyét. A kutatók szerint ennek oka a paradicsom magas karotinoid tartalma, ami a likopin egyik alkotóeleme.

Ugyanakkor a kutatók hangsúlyozzák, hogy a fényvédelmet nem bízhatjuk egyedül a paradicsomra. Viszont sok egyéb mellett öregedésgátló hatást is tulajdonítanak neki.

2. Jót tesz a szívnek.

A likopin egy antioxidáns, ami megóvhatja a sejteket az oxidációtól. Egyes tanulmányok szerint alacsonyabb a szívbetegségek, a stroke és a cukorbetegség kockázata azoknál, akik rendszeresen fogyasztanak likopint.

A likopinnak fontos szerepe van a káros koleszterin és a vérnyomás csökkentésében is. Ennek köszönhetően csökken a szívbetegségek esélye. A paradicsomban sokféle vitamin és tápanyag is megtalálható, például B- és E-vitamin, valamint flavonoidok, amelyek szintén javítják az egészségi állapotot.

3. Hozzájárulhat a látás javulásához.

A likopin mellett a paradicsomban lutein és béta-karotin is van, amelyek jót tesznek a szemnek. Ezek az összetevők védik a szemet a betegségektől, és jót tesznek a látásnak.

A paradicsomban található zeaxantin és lutein óvják a szemet a kék fénytől, amelyet a digitális eszközök, például az okostelefonok bocsátanak ki. Csökkentik az ebből eredő fejfájás valószínűségét és a szem megerőltetését.

4. Erősíti az immunrendszert.

Ha a szervezetedet kellő mennyiségű likopinnal látod el, ami antioxidáns hatású, azzal csökkented a szabadgyököknek nevezett molekulák számát, amelyek károsítják a sejteket és gyengítik az immunrendszert. Ez az oka annak, hogy a sok likopint tartalmazó élelmiszerek képesek csökkenteni a tüdő- és a prosztatarák kockázatát.

5. Erősíti a csontokat.

A paradicsom a csontok egészségét is javítja. Kiváló forrása a csontok számára fontos K-vitaminnak és kalciumnak, amelyek a csontszövet regenerálásában is részt vesznek. A közhiedelemmel ellentétben a paradicsom nem súlyosbítja az ízületi gyulladást (osteoarthritis), erre semmiféle bizonyíték nincs.

6. Javítja a kedélyállapotot.

A legtöbb egészséges étel, így a paradicsom is sok ásványi anyagot tartalmaz, például cinket, rezet és mangánt. Ezek jó hatással vannak az agyfunkciókra és a kedélyállapotra. Ha kedvetlennek érzed magad vagy csak fáradt vagy, ezek az ásványi anyagok javítani tudják a hangulatodat.

7. A hajnak is jót tesz.

Napi 4-5 paradicsom elfogyasztása egészségesebb kinézetűvé teszi a hajat. Ez a sokoldalú zöldség gazdag A-vitaminban, amitől a haj erősebbé és fényesebbé válik. Sajnos nincs olyan varázsereje, hogy a vékony szálú hajból dús hajkoronát varázsoljon, de a haj állapotát javítani tudja.

8. Hasznos a fogyáshoz is.

A paradicsom segíthet a fogyásban. Alacsony kalóriatartalmú nassolnivaló a diétázóknak, amiben sok rost és víz van, amitől jóllakottnak érzed magad. Egyensúlyban tartja a vércukorszintet, ami a fogyáshoz elengedhetetlen. Található benne króm, ami segít a vércukorszint szabályozásában.

9. Jót tesz a tüdőnek.

A likopin antioxidáns tulajdonságai segítenek kontroll alatt tartani a szabadgyököket, védve a szervezetet a légzőszervi problémáktól. A paradicsomban található béta-karotin javítja a tüdőfunkciót, és lelassítja a tüdő öregedését. Egyes kutatások szerint a paradicsom még a dohányzás okozta károsodást is képes helyreállítani a tüdőben.

10. Támogatja a fogak és az íny egészségét.

Tanulmányokban az áll, hogy a likopin hatékony a gyökérhártya-gyulladás, az ínygyulladás és az egyéb ínybetegségek ellen is a szabadgyököket semlegesítő hatásával. Azonban a paradicsom a magas savtartalma miatt károsíthatja a fogzománcot, és ha rögtön az elfogyasztása után fogat mosol, ez csak még rosszabb lesz. Legalább 30 percet várj a fogmosással, vagy egyszerűen csak vízzel öblítsd ki a szádat, ha paradicsomot ettél.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here