A normális hormontermelődésnek meghatározó szerepe van az egészségben. Ha bármilyen változás lép fel a hormonszintben, rengeteg különböző – általában elég kellemetlen – tünet jelentkezhet, kezdve a száraz, akár viszkető bőrtől a kedélyállapot hullámzásán a fáradtságon át az elhízásig, a PMS tüneteiig, migrénig, ködös gondolkodásig. Szerencsére hormonjaid egészségét gyógyszerek nélkül, néhány életmódbeli változtatással is helyreállíthatod. Most ehhez ismerheted meg a leghatékonyabb módszereket.

10. A medence vérkeringésének javítása

A medence egészséges vérkeringése alapvetően fontos ahhoz, hogy a hormonok termelődését egyensúlyban tartsd. Ha a menstruációd nagy mennyiségű sötétbarna vérrel kezdődik vagy végződik, vagy az alhasadat hidegnek érzed, amikor megérinted, a medencédnek valószínűleg segítségre van szüksége. Masszírozd magad, vagy próbáld ki a friss gyömbérrel készült, forró teás borogatást.

9. Egyél több tojást

Hogy helyreállítsd a hormonszintedet, étkezésenként legalább 20-30 g fehérjét kell fogyasztanod. A magas fehérje tartalmú élelmiszerek közül pedig a tojás messze a legtáplálóbb. Ha naponta eszed, csökkenheted az inzulin és az éhségérzetért felelős ghrelin hormon mennyiségét. A tojás az anyagcserének is jót tesz, így könnyebben is fogyhatsz tőle.

8. Gyakorold a diafragmatikus légzést

A hagyományos kínai orvoslás szerint az érzések és a hormonok szorosan kapcsolódnak egymáshoz, mégpedig a következő módon:

  • A félelem növeli a kortizol szintjét, ami a szaporítószervekben, a vesében és a mellékvesében okoz problémákat.
  • A frusztráció, a türelmetlenség, a neheztelés az ösztrogén kiegyensúlyozatlanságához kapcsolódik, és a májban okozhat betegséget.
  • Az aggodalom és a szorongás az inzulinra vannak hatással, cukorbetegséget okozhatnak.

Ha úgy érzed, stresszes, mérges vagy túlterhelt vagy, próbáld ki a mély hasi légzést legalább 15-20 percen keresztül, naponta kétszer. Ennek hatására csökken a stresszhormonok mennyisége, és javul a kedélyállapotod.

7. Légy bio

A legtöbb növényvédő szer, műtrágya és növekedési hormon, amit az élelmiszereken keresztül elfogyasztasz, az endokrin rendszerre van hatással. Pl. a növényvédő szerek általában tartalmaznak xenoösztrogéneket, olyan szintetikus hormonokat, melyek összezavarják a belső szervek működését azzal, hogy a természetes női hormont, az ösztrogént imitálják.

Az egyik legkönnyebb módja, hogy a hormonháztartásodat egyensúlyban tartsd, ha változtatsz az étkezési szokásaidon. Ehhez kerüld az előre csomagolt élelmiszereket, és mindig ellenőrizd a címkét a terméken! Keress a helyi piacon termelőket, akiktől bio élelmiszereket tudsz vásárolni.

Kerüld a GMO-kat tartalmazó élelmiszereket, mivel azokat általában glifozáttal kezelik. Ez a gyomirtó szer hormonzavart, depressziót, terméketlenséget, születési rendellenességet és akár rákot is okozhat.

6. Így fogyaszd a magvakat

Ha a menstruációs ciklusodhoz igazodva fogyasztod a különböző magvakat, kiegyensúlyozhatod a progeszteron és az ösztrogén mennyiségét a szervezetedben.

  • Follikuláris fázisban (1-14 napig): 1 evőkanál nyers, frissen őrölt lenmag, 1 evőkanál tökmag (vagy chia vagy kendermag), és mindennap 1500-2000 mg halolaj.
  • Luteális fázisban (15-28 napig): 1 evőkanál nyers, frissen őrölt tökmag, 1 evőkanál szezámmag, 1500-2000 mg ligetszépe olaj mindennap.

Ha 3 hónapig ennek az ütemtervnek megfelelően fogyasztod a magvakat, észre fogod venni, hogy a PMS tünetei enyhülnek, a kedélyállapotod javul, csökkennek a menstruációs görcsök és a vízvisszatartás mértéke is.

5. Méregtelenítő fürdő

Egy lazító fürdő keserűsóval növeli a magnézium szintet a szervezetben, és csökkenti a stresszhormonok szintjét. Engedd tele a kádat meleg vízzel, adj hozzá 1-3 bögre keserűsót, de tehetsz hozzá pluszban fél bögre szódabikarbónát és illóolajokat is. Fürdőzz 12 percig, majd tiszta vízzel mosd le magad.

4. Igyál természetes sót

Míg az asztali só nagy mennyiségben ártalmas tud lenni, addig a nagy szemű természetes só többféleképpen is támogatja egészségünket. Csökkenti az adrenalin és kortizol stresszhormonok szintjét, javítja az alvás minőségét, és energiát biztosít egész napra.

Hogy előnyeit a magad hasznára fordíthasd, egy nagyobb poharat ¼-ig tölts meg himalájai sóval, majd töltsd meg a poharat szűrt, tisztított vízzel. Hagyd állni egy éjszakán át, hogy a só teljesen feloldódjon a vízben. Ebből a sós oldatból 1 evőkanállal tégy egy pohár tiszta vízbe, és minden reggel éhgyomorra idd meg.

3. Fogyassz adaptogén gyógynövényeket

Az adaptogén gyógynövények kiegyensúlyozzák a hormonháztartást, és védenek számos betegség ellen, többek között olyanok ellen is, melyeket a sok stressz vált ki. Az adaptogének közül a következőket fogyaszd:

  • Barátcserje: Meghosszabbítja a leutális fázist, növeli a progeszteron szintet, táplálja az agyalapi mirigyet, ami a hormontermelő mirigyet szabályozza.
  • Málna: Tanninokat tartalmaz, melyek ellazítják az izmokat, megszüntetik a gyomorfájást, csökkentik a stressz hatásait, a PMS tüneteit és a görcsöket.
  • Tulsi: Segít megszabadulni a szorongástól és az érzelmi stressztől azzal, hogy kiegyensúlyozza a kortizol szintet.
  • Shatawari (fürtös spárga): A változókori hőhullámok enyhítésében nyújt segítséget, valamint csökkenti a feszültséget és a kedélyhullámzást.
  • Ashwagandha (álombogyó): Támogatja a pajzsmirigyet, megelőzi az érzelmi, mentális vagy fizikai stressz hatására bekövetkező adrenalin, a kortizol és progeszteron termelődési zavarait.

2. Használj esszenciális olajokat

  • Muskotályzsálya: Természetes fitoösztrogéneket tartalmaz, melyek szabályozzák a menstruációs ciklust, csökkentik a PMS tüneteit, oldják a szorongást és a depressziót. Ha a stresszt szeretnéd csökkenteni, 3-5 csepp muskotályzsálya illóolajat párologtass a szobában. Ha lábgörcsöd van vagy a hasad fáj, 5 csepp muskotályzsálya illóolajat keverj össze 5 csepp kókuszolajjal, és masszírozd be vele az érintett területet.
  • Édeskömény: Ellazítja a testet, javítja az emésztést, serkenti az anyagcserét, csökkenti a pajzsmirigy betegségek okozta gyulladásokat. Néhány csepp édeskömény illóolajat masszírozz a hasadba vagy 1-2 cseppet tegyél belőle a teádba.
  • Levendula: Helyreállítja az érzelmi egyensúlyt, és javítja az alvás minőségét azáltal, hogy kezeli a szorongást, a depressziót és a stresszt. 5 cseppet párologtass belőle a szobában, vagy 5 cseppet tegyél belőle a fürdővizedbe. A halántékodra, a csuklódra és a nyakadra is dörzsölheted.
  • Kakukkfű: Csökkenti a menopauza tüneteit, és kezeli a terméketlenséget, a depressziót, a hajhullást és az álmatlanságot annak köszönhetően, hogy javítja a progeszteron termelődését. Tégy belőle 2 cseppet a fürdővizedbe, vagy 2-3 cseppet egyenlő mennyiség kókuszolajban keverj el, és dörzsöld be vele a hasad.
  • Szantálfa: Növeli a libidót, csökkenti a stresszt, helyreállítja a mentális frissességet, ellazít. Sokféleképpen használhatod, inhalálhatsz közvetlenül az üvegből, párologtathatod, vagy bedörzsölheted vele a talpadat és a csuklódat.

1. Járj mezítláb

A mezítláb való járkálás csökkenti a kortizol szintet, ami a stresszel, a gyulladásokkal és az alvási nehézségekkel van összefüggésben. A talpunkban több mint 70000 idegvégződés található. Ha tehát mezítláb sétálsz a füvön, a homokon vagy akár a betonon, természetes energiát szívhatsz magadba a talajból, és átfogóan javíthatod az egészségi állapotodat.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

Érdekes volt? Kövess a Facebookon!

Köszönjük szépen!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here