Élete során minden 3. ember tapasztal szemszárazságot. Ez általában akkor lép fel, mikor a szem nem termel elég könnyet a hidratálásához, vagy mikor a könny túl gyorsan elpárolog. Ennek oka lehet hormonális változás, környezeti változások, kontaktlencse viselés vagy egyes betegségek. Szerencsére a szemszárazság kezelésére léteznek egyszerű módszerek.

1. Párásíts.

A legtöbb esetben a szemszárazság mögött az egészségtelen környezet áll. Ilyenkor a párásító megoldja a problémát. Ennek segítségével több nedvesség jut a helyiség levegőjébe, ennek hatására pedig a könny jóval lassabban fog elpárologni. A párásítás mellett viszont fontos a rendszeres szellőztetés, hogy megelőzd a penészedést. Ha poros, szennyezett levegőjű helyen élsz, a legjobb, ha egy légtisztítót is beszerzel.

2. Próbáld ki a meleg borogatást.

A könnyet egyforma mennyiségben alkotja olaj, víz és nyálka. Mikor a szemek begyulladnak, a szem nem termel több olajat, ennek következtében szemszárazság lép fel. Az irritációt csökkentheted, ha a szemhéjadra meleg borogatást teszel néhány percre. A meleg ruhából kiáramló pára segít megnyitni az elzáródott mirigyeket, melyek az olajat termelik, ezzel megszünteti a kellemetlen szárazságérzetet.

  • Nedvesíts be egy ruhát meleg vízzel.
  • Csavard ki, majd tedd a szemhéjadra 5 percre.
  • Finoman nyomd rá.
  • Ismételd naponta, míg a gyulladás nem csillapodik.

3. Igyál több vizet.

Igyál sok vizet, mert ez a legfontosabb a szervezeted hidratálásához. Enélkül a szerveid, köztük a szemeid sem tudnak egészségesek maradni. A víz segít a szemnek elegendő könnyet termelni, ezzel megelőzi a kiszáradást.

  • Legalább napi 8 pohár vizet igyál.
  • Ne várj addig, míg megszomjazol, mert akkor már ki vagy száradva. Egész nap legyen melletted egy üveg víz és mindig kortyolj belőle.

4. Állítsd be a monitort.

Ha egész nap a számítógép előtt dolgozol, fontos, hogy megfelelően legyen beállítva, hogy a legkevésbé károsítsa a szemed. Legyen szemmagasságban vagy kicsivel az alatt, de ennél feljebb vagy lejjebb ne. A monitor bámulása miatt kevesebbet pislogsz, egy kimutatás szerint harmadannyit, mint egyébként.

  • Állítsd megfelelő helyzetbe a monitort és a fényerejét is szabályozd.
  • Munka közben rendszeresen tarts szünetet. Óránként 10 percre állj fel a monitor mellől.

5. Tartsd tisztán a szemeidet.

A jó szemhigiénia elengedhetetlen a szemszárazság kezeléséhez, főleg, ha már régóta küzdesz ezzel a problémával. A szemhéjak, főleg a szemhéj vonalainak megtisztításával megszabadulhatsz a szennyeződésektől és segítheted az olajtermelő mirigyek megnyílását.
A következő 3 lépéssel tisztán tarthatod a szemeidet és megelőzheted az újbóli szemszárazságot:

  • Tölts meg egy tálat forrásban lévő vízzel, majd hagyd melegre hűlni.
  • Tégy hozzá egy teáskanál szódabikarbónát.
  • Márts bele egy vattakorongot és töröld át vele a szemhéjat és a szempillákat.
  • Addig ismételd, míg a vattakorong teljesen tiszta marad áttörlés után.
  • Egy héten át mindennap végezd el.

6. Használd az uborkát.

Biztosan rengetegszer láttad már, hogy sokan uborkaszeleteket tesznek a szemükre. Az uborka csökkenti a szemek körüli duzzanatot, hidratálja a szemeket, és megnyitja az elzáródott olajtermelő mirigyeket. Magas víztartalma miatt nagyon jól hidratál, mélyen beszívódik belőle a nedvesség a bőrbe.

  • Vágj két szelet uborkát és tedd a csukott szemeidre.
  • Hagyd fenn 15 percig, míg az uborka teljesen ki nem szárad.
  • Hetente kétszer ismételd.

7. Duplázd meg az omega-3 zsírsav fogyasztásodat.

Az omega-3 zsírsavaknak számos jótékony hatásuk van a szervezetre. A benne lévő molekulák a sejtek építőelemei, fontos szerepük van a gyulladások leküzdésében és a szem megfelelő olajtermelésében.

Tanulmányok szerint nagy javulás tapasztalható azon szemszárazságban szenvedőknél, akik több omega-3 zsírsavat fogyasztanak.

  • Szedheted étrendkiegészítőként.
  • Beillesztheted az étrendedbe lazac, tonhal, lenmag, chia mag, szójabab, repceolaj fogyasztásával.

8. Próbáld ki a ricinusolajat.

A ricinusolaj visszatartja a vizet, ezért jó megoldás szemszárazság esetén, hiszen meggátolja a könny elpárolgását. Dörzsöld be vele a szemeidet, hogy rögtön csillapodjon a kellemetlen szárazságérzet a szemedben.

A ricinusolaj megnyugtatja a szemet, csillapítja az irritációt, az égő érzést, a pirosságot, a duzzanatot. Antibakteriális hatásai miatt szemfertőzéseket is kezelhetünk vele, és megelőzhetjük, hogy baktériumok jussanak a szembe.

  • Közvetlenül lefekvés előtt cseppents 1-3 csepp ricinusolajat mindkét szemedbe.
  • Csukd be a szemeidet, és finoman masszírozd be az olajat néhány percig.
  • Ezután 12 órán át ne viselj kontaktlencsét, mert attól csak irritált lesz a szemed.
  • Egy héten át minden este ismételd.

9. Egyél szőlőt.

Egy kutatás szerint a szemszárazság tünetei egy hét után jelentősen csökkennek azoknál, akik szőlőt esznek. A kutatók szerint ebben a szőlő hidratáló hatásának van szerepe, ami megvédi a retinát a kiszáradástól. Csökkenti a gyulladást és magas antioxidáns szintje miatt az oxidatív stresszt is.

  • Az ajánlott adag napi 1 bögre szőlő.

10. Ájurvédikus pakolás a szemedre.

A Netra Tarpana egy speciális ájurvédikus kezelés, ami megoldást jelenthet számos szemproblémára, mint a szemszárazság, a kötőhártya-gyulladás, a szemgyulladás. Különleges tésztát tesznek a szem köré, közben meleg tisztított vajat (ghee) öntenek a szemre, és hagyják hatni 15-20 percig.

  • Kezelés közben a páciensnek 4 különböző irányba kell forgatnia a szemét, hogy a tisztított vaj minél jobban be tudjon jutni a szembe és tudja táplálni azt.
A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

Érdekes volt? Kövess a Facebookon!

Köszönjük szépen!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here