Az ízületek fájdalmát okozhatja sportsérülés is, de leggyakrabban az ízületi gyulladás a kiváltója. Ha ízületi vagy csontfájdalmat érzel, akkor jól tudod, hogy milyen gyötrelmessé teheti a mindennapokat. Bár még egyetlen diétáról sem sikerült bizonyítani, hogy képes a gyógyítására, bizonyos ételekről kimutatták, hogy természetes orvosságként segítenek a tünetek enyhítésében.
Nézd meg, mely élelmiszerek segítségével kezelheted a gyulladást, erősítheted a csontokat és teheted könnyebbé a napjaidat.

1. Gyümölcsök

Köztudott, hogy a gyümölcsökben rengeteg vitamin van, amire egész szervezetünknek, de különösképpen az immunrendszerünknek van nagy szüksége.

Szőlő: A benne található proantocianidin csökkenti a gyulladást és az ízületi fájdalmat.

Citrusfélék: Szervezetünk csak úgy sóvárog a C-vitamin után, elsősorban az immunrendszer számára nélkülözhetetlen ez a tápanyag. A narancs, a grapefruit és más citrusfélék tele vannak C-vitaminnal, melyekkel megelőzhető az ízületek gyulladása és fájdalma.

Cseresznye: A cseresznye, főleg a cukrozatlan cseresznyelé hatásai kiemelkedőek ízületi gyulladás ellen. Egy tanulmány szerint női betegeknél a cseresznyelé 3 héten át történő fogyasztása kimutathatóan csökkentette a gyulladásos markereket, és enyhítette a fájdalmat is.

2. Zöldségek

A szüleink nem véletlenül mondták minden ebédnél, hogy együk meg a zöldséget is. Mennyire igazuk volt! Hiszen a zöldségek tényleg nagyon jót tesznek az egészségnek.

Spenót: Popeye, a tengerész imádta a spenótot. Nemcsak finom, de bőséges forrása az antioxidánsoknak is. Az egyik fő összetevője a kaempferol, amiről bebizonyították, hogy csökkenti a gyulladást, a fájdalmat, és lassítja az ízületi gyulladás folyamatát.

Brokkoli: Szulforafánt tartalmaz, ami csökkenti az ízületi fájdalmat, és a reumás ízületi gyulladás egyéb tünetei ellen is hatékony.

Szója: A szójababnak alacsony a zsírtartalma, de sok rost és fehérje található benne, valamint omega-3 zsírsav, ami enyhíti az ízületi gyulladás következtében fellépő fájdalmat. Ez azonban kizárólag magára a szójababra érvényes, nem pedig a szójából készült ételekre, mert azok nagyon sok sót és cukrot tartalmaznak.

Vörösbab: Ez is sok rostot tartalmaz, amivel csökkenti a C-reaktív fehérje szintjét, akárcsak a teljes kiőrlésű gabonából készült élelmiszerek. Sok benne a fehérje, a folsav, a vas, a magnézium és a kálium, melyek mind erősítik az immunrendszert.

3. Gyógy- és fűszernövények

Azonkívül, hogy finom ízt adnak az ételeknek, a fűszernövények másra is jók. Hogy előnyeiket a legjobban fel tudjuk használni, készítsünk belőlük forró vagy hideg italokat.

Sáfrány vagy kurkuma: Erős gyulladáscsökkentők, melyek igen hatékonyak ízületi gyulladás esetén. Tanulmányban kimutatták, hogy a sáfrány egyik legfőbb összetevője, a krocin csökkenti a gyulladást, antioxidánsként pedig gátolja a sejtburjánzást, és nagyon ajánlott azoknak, akiknek ízületi problémáik vannak.

Gyömbér: Egy tanulmány szerint a kísérletben résztvevő súlyos térdízületi fájdalomban szenvedők 63%-nál hozott jelentős javulást.

Fokhagyma: Varázslatos hatásai vannak a betegségek megelőzésében és a tünetek csökkentésében. Amellett, hogy csökkenti a vérnyomást, és jót tesz a keringési rendszernek, erős gyulladáscsökkentő hatása van, csökkenti az ízületi gyulladás kockázatát és a tüneteket is.

Zöld tea: Leginkább antioxidáns és anyagcserét fokozó hatásairól ismert. A benne lévő polifenolok gyulladás- és fájdalomcsökkentő hatással rendelkeznek. Epigallokatekin-gallát is van benne, ami megállítja az ízületek károsodását reumás ízületi gyulladásban szenvedőknél.

4. Egyéb élelmiszerek

Nemcsak a gyümölcsök, zöldségek és a fűszernövények hatékonyak az ízületi gyulladás ellen.

Hal és halolaj: A zsíros halak, mint a lazac, a tonhal vagy a pisztráng, valamint a belőlük készült halolaj sok omega-3 zsírsavat tartalmaz, amiről bebizonyították, hogy csökkenti a gyulladást, és szinte azonnal enyhíti az ízületi fájdalmat. Magas D-vitamin tartalmuk szintén segít az ízületi gyulladás és hasonló betegségek tüneteinek mérséklésében.

Teljes kiőrlésű gabonából készült élelmiszerek: A teljes kiőrlésű tésztafélék, a barna rizs, a zabpehely olyan összetevőket tartalmaznak, melyek csökkentik a C-reaktív fehérje szintjét a vérben. Ez a fehérje számos betegséggel összefüggésbe hozható, köztük az ízületi gyulladással is.

Alacsony zsírtartalmú tejtermékek: A joghurt, a sajt és a tej sok kalciumot és D-vitamint tartalmaznak, melyek erősítik a csontokat és az immunrendszert. Kitűnő kiegészítői a kiegyensúlyozott étrendnek, és segítenek az ízületi gyulladás és csontritkulás okozta fájdalom csökkentésében is.

Dió, pisztácia, mandula: Minden dióféle tápanyagokban gazdag, de a dió, a pisztácia és a mandula különösen nagy mennyiségben tartalmaz kalciumot, magnéziumot, E-vitamint, fehérjét és alfa-linolénsavat, melyek fontosak az immunrendszer megfelelő működéséhez. A dióban ezenkívül magas az omega-3 zsírsav szintje is, ami csökkenti a fájdalmat ízületi gyulladás és csontritkulás esetén.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

Érdekes volt? Kövess a Facebookon!

Köszönjük szépen!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here