Hideg vízben megmártózni nem újdonság, az emberek évszázadok óta alkalmazzák a hidroterápiát. Ehhez azonban szakember szükséges, viszont van valami, amit otthon is megtehetsz: zuhanyozz hideg vízzel. Talán nem ez lesz a legjobb érzés a világon, de meg fogod látni, milyen jótékonyan hat a közérzetedre.
Cikkünkből megtudhatod, mi az 5 előnye annak, ha hideg vízzel zuhanyzol.

1. Javul a vérkeringés, és enyhül az izmok merevsége.

Abban a pillanatban, hogy hideg víz éri a testedet, a vér gyorsabban kezd áramlani, hogy megőrizze a testhőmérsékletet. A hideg zuhany a sportolóknak is ajánlott, mivel segít a sérülések gyorsabb gyógyulásában. Azért is használnak jeges pakolásokat a sérült testrészekre, hogy fokozzák a vérkeringést és több oxigént juttassanak az adott területre.
De nem kell feltétlenül megsérülnöd ahhoz, hogy hideg zuhanyt vehess. Alkalmazhatod egy kemény edzés után, mikor a testednek felfrissülésre van szüksége.

2. Fakó és viszkető bőr ellen is hatásos.

Akiknek eleve száraz a bőrük vagy valamilyen bőrbetegségük van, például ekcémásak, azoknak gyakran viszket a bőrük a forró fürdő után. Ez ellen jó módszer, ha a lehető leghidegebb vízzel zuhanyzunk. Ebben az esetben ne maradj annyi ideig a víz alatt, mint a forró fürdőnél. Észre fogod venni, hogy a viszketés megszűnik. Utána használj hidratáló krémet, hogy a nedvességet bezárd a bőrödbe.

3. Helyreáll az anyagcsere.

A barna zsír az, amivel születünk, és a hideg zuhany hatására aktiválódik. Ha beindítjuk, segíthet egészséges szinten tartani a fehér zsír mennyiségét (ami az elhízással hozható összefüggésbe). Hetente 2-3-szor zuhanyozz hideg vízzel, hogy javítsd az anyagcserédet.

Persze a hideg zuhanytól nem fogsz fogyni, ehhez az életmódodon kell változtatnod. De a hideg víz stabilizálja egyes hormonok szintjét, és jót tesz az emésztőrendszernek. Megfelelő táplálkozással együtt segíthet a fogyásban.

4. Csökkenti a stresszt, és javítja a mentális egészséget.

A hideg zuhany egyfajta sokk és stressz a szervezet számára. Ha rendszeresen alkalmazod, beindul egy olyan folyamat, amelynek során az idegrendszer hozzászokik a kis adagokban érkező fizikai stresszhez, és felkészít arra, hogy stresszes pillanatokat fogsz átélni. Ennek eredményeként a tested és az elméd is készen fog állni a nehéz helyzetekre.

A hideg víz hatására a testben endorfin szabadul fel, amitől éberebbé, energikusabbá és boldogabbá válsz. Egy klinikai kísérletben kimutatták, hogy a depressziós embereknél mérséklődnek a tünetek, ha heti 2-3 alkalommal 5 perces hideg zuhanyt vesznek.

5. Erősödik az immunrendszer.

A hideg zuhany ellenállóbbá tehet a megfázással, náthával szemben. Egy kísérlet során azt tapasztalták, hogy a hideg zuhany hatására 29%-kal csökkent azoknak a száma, akik betegség miatt nem tudtak dolgozni menni. Ez azért van, mert a hideg zuhany sokkolja a szervezetet, arra készteti, hogy több leukocitát termeljen, aminek az a feladata, hogy védje a testet a fertőzésektől.

BÓNUSZ: A forró fürdő hátrányai

Kétségtelen, hogy egy nehéz nap után az ember inkább egy forró fürdőre vágyik. De tudnod kell, hogy ebből problémáid adódhatnak:

  • Bőrirritáció: A forró víz károsítja a keratinsejteket, ennek hatására a bőr durva tapintású lesz és kiszárad. Bőrirritáció és viszketés lép fel, mivel a nedvesség nem tud a bőrbe behatolni.
  • Súlyosbodnak a bőrbetegségek: Az ekcéma és az akné gyakori bőrproblémák, a forró víz pedig csak rontja a tüneteiket. Extra nedvességre lenne szükség a tünetek ellen, de a forró víz ennek útjában áll.
  • Árt a hajnak is: A keratinsejtek nemcsak a testen, hanem a fejen is megtalálhatók. A forró víz károsítja a hajat, és egyeseknél hajhullást is okozhat.
  • Növelheti a vérnyomást: Ha szív- és érrendszeri betegséged van, ne végy forró fürdőt.
A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here