Virginia Satir amerikai családterapeuta szerint a túléléshez napi 4 ölelésre van szükségünk, a fenntartáshoz napi 8-ra, a növekedéshez pedig napi 12-re. Az ölelés univerzális módja a szeretet, a boldogság vagy a szomorúság kifejezésének. Kiderült, hogy nemcsak jó érzést kaphatunk attól, ha valaki átölel, de testi és lelki egészségünknek is sok szempontból jót tesz, mikor valaki a karjaiban tart.

1. Javítja az immunrendszer működését

Az ölelés közismerten gyógyír a stresszre. Egy egyetemi tanulmány szerint azonban az ölelés arra is képes, hogy csökkentse a betegségek gyakoriságát. A kísérletet 404 felnőtt bevonásával végezték, akiket a közönséges megfázást okozó vírusnak tettek ki. A résztvevőket 2 csoportra osztották, az egyiknek ölelgetésben, érzelmi támogatásban volt része, a másik csoport tagjainak viszont nem. Az eredmények megmutatták, hogy az ölelés csökkentette a betegség kialakulásának esélyét, valamint azok, akik mégis megbetegedtek a csoport tagjai közül, kevesebb és enyhébb tüneteket produkáltak.

2. Az ölelés támogatja az idegrendszert

Az összebújás stimulálja az idegrendszert azzal, hogy csökkenti a magány érzetét, segít legyőzni a belső félelmeket, és növeli a magabiztosságot. Mások megölelésével támogatást és megbecsülést adhatunk, ezzel pedig pozitívan hatunk az egészségükre is.

3. Javítja a vérnyomást

Egy másik egyetemi tanulmány bizonyítja, hogy az ölelés jót tesz a szív egészségének. A kísérlethez 200 embert osztottak 2 csoportra:

  • Mielőtt stressznek tették volna ki őket, az első csoport 10 percen át romantikus filmet nézett, és fogta egymás kezét, majd utána 20 másodpercen át ölelték egymást.
  • A második csoport párjai között semmiféle érintés nem volt, de 10 percig pihentek, majd utána még 20 másodpercig, mielőtt stressz érte volna őket.

Az eredmények szerint az első csoport tagjainak alacsonyabb volt a vérnyomása és egyenletesebb a szívritmusa, ami azt jelenti, hogy a rendszeres ölelésen és érintéseken keresztül nyújtott érzelmi támogatás ellenállóbbá tesz a stresszel szemben, és hasznos a szív- és érrendszer számára.

4. Boldogabbá tesz

Az oxitocin az a hormon, mely felelős a boldogságérzetünkért. Gyakran nevezik dédelgetés-hormonnak is, mivel ölelés, dédelgetés hatására több termelődik belőle a szervezetben. Ennek a hormonnak nagy hatása van a nőkre, főleg azoknál, akiket rendszeresen ölelgetnek.

5. Csökkenti a fájdalmat

Egy szintén egyetemi tanulmány kimutatta, hogy az érintés bizonyos formái képesek csökkenteni a fájdalmat. Egy kísérletben az ún. terápiás érintés segített fibromialgiában szenvedőknek a fájdalom enyhítésével. A résztvevők azt is elmondták, hogy az életminőségük is javult a 6 kezelésből álló terápia alatt. Mivel az ölelés is az érintés egyik formája, ennek is lehet fájdalomcsillapító hatása.

6. Csökkenti a fáradtságérzetet

Egy tanulmány azt vizsgálta, hogy egy rövid, 10 másodperces érintésnek milyen előnyei vannak. Sok más mellett arra is rájöttek, hogy csökkenti a fáradtságot, és javítja a pszichés közérzetet.

7. Csökkenti a szociális szorongást

Ez a hatás is az oxitocinnak köszönhető. Öleld meg az egyik ismerősödet, amikor megérkezel egy buliba, és máris érezni fogod, hogy mennyivel könnyedebb, felszabadultabb vagy. Ennek oka, hogy az oxitocin hatására pozitívabban gondolkodunk, és jobb színben látjuk a világot.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

2 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Hasznos cikk. Az a kerdesem, hogy tud ajanlani egy konkret, jelenleg mukodo olelesterapia csoportot? Budapest vagy kornyeke erdekelne. Elore is nagyon koszonom.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here