Azt már tudjuk, hogy a jó kapcsolat alapja a jó kommunikáció. Hogy a felmerülő problémákat a dolgok elharapódzása nélkül tudjuk megoldani, annak titka azonban a részletekben rejlik. Gyakran a legapróbb változtatás is csodákat képes művelni, ha vitáról van szó.
A következő egyszerű tippek segítségével könnyebben és gyorsabban túljuttok a konfliktusokon.

1. Ne ismételgesd magad.

Ha folyton ismételgeted önmagadat vagy értelmetlen dolgokat szajkózol, azzal azt éred el, hogy eltávolodik tőled a párod, és megvan az esélye, hogy utána már egyáltalán nem fog odafigyelni a mondanivalódra. Ha olyan dolgot mondasz el újra meg újra, amit már többször is megbeszéltetek, idegesítő leszel a számára.

Ha mégis olyan problémával kerülsz szembe, ami már korábban volt téma, próbáld kerülni a “már mondtam” és a “tudod, hogy” kifejezéseket, valamint ügyelj arra, hogy a hangnemed higgadt legyen, ne pedig dühös.

2. Ne használj bíráló szavakat.

A mindennapos párbeszédeinkben meglepően sok az ítélkező, minősítő kifejezés, amiket sokszor észre sem veszünk. Ezért sok veszekedés úgy robban ki, hogy nem is sejted a közeledtét. Próbálj meg odafigyelni arra, hogy kerüld a bíráló szavak használatát.

  • A “jó” és a “rossz” szavak helyett használd inkább a “nekem tetszik” vagy “nekem nem tetszik” kifejezéseket.
  • A “helyes” és a “tévedés, helytelen” helyett használd inkább az “egyetértek” és a “nem értek egyet” kifejezéseket.
  • Ne kezdj mondatot úgy, hogy “az igazság az, hogy…”
  • Az “igazság” és a “valóság” szavak helyett használd inkább az “én úgy gondolom, hogy…” kifejezést.

3. Először a saját érzéseiddel légy tisztában.

Ha először a saját érzéseidet tisztázod magadban, könnyen lehet, hogy rájössz, hogy valójában nem is a pároddal van problémád. Kontrolláld az érzelmeidet, ha észreveszed, hogy azok befolyásolják a döntéseidet, és először próbálj megnyugodni.

  • Menj el sétálni.
  • Hallgass nyugtató hatású zenét.
  • Beszélgess másról az egyik barátoddal, hogy eltereld a gondolataidat.
  • Végezz légzőgyakorlatokat, használd például a 4-7-8 légzéstechnikát. Az orrodon keresztül szívd be a levegőt, közben számolj el 4-ig. Tartsd bent, míg elszámolsz 7-ig, majd fújd ki a szádon keresztül, míg elszámolsz 8-ig.

4. Ne vonj le hirtelen következtetéseket (először próbáld megérteni a párodat).

Hajlamosak vagyunk hirtelen következtetéseket levonni, nemcsak a párkapcsolatunkban, de a mindennapi életünkben is. Ez ártani fog a kapcsolatodnak és neked is, hiszen mentálisan rosszabbul fogod érezni magad. Néhány egyszerű lépéssel azonban sikeresen lecsillapíthatod a kedélyeket.

  • Gondolj vissza olyan helyzetekre, amikor hirtelen vontál le következtetéseket, és hogy ennek milyen hatása volt a dolgokra.
  • Elemezd a helyzetet, és próbáld a következményeket is átgondolni.
  • Vizsgálj meg más lehetőségeket is. Ezektől lehet, hogy megváltozik az eredeti álláspontod.
  • Figyelj meg olyan helyzeteket, például filmekben, amikor valaki hirtelen következtetéseket vont le, és hogy ennek mi lett a következménye.

5. Ne viselkedj nárcisztikusan.

A nárcisztikus emberek gyakran mondanak olyasmit, hogy “én jobban tudom”, és eszükben sincs figyelembe venni mások gondolatait, véleményét. Ez gyorsan konfliktusokhoz vezet, akár tönkre is tehet egy párkapcsolatot. Helyette próbáld ki a következőket:

  • Légy nyitott arra, hogy az adott esetben nem csak egyetlen jó válasz létezik.
  • Fogadd el mások visszajelzéseit, így jobban rálátsz majd a saját viselkedésedre.
  • Használd a régi, jól bevált módszert: állj meg, gondolkodj, és csak aztán beszélj.

6. A “te” helyett “én” szócskát használd.

Mikor a párod elmond valamit vagy a véleményedet kérdezi, a válaszod az “én” szót tartalmazza. Így jobban tudod uralni az érzelmeidet, illetve elkerülheted, hogy rágalmazd a párodat.

  • Ne mondd, hogy: “Nem foglalkozol velem, mikor hazaérsz.”
  • Inkább mondd, hogy: “Kissé elhanyagoltnak érzem magam, mikor hazaérsz.”

7. Ne oktasd ki a párodat.

Ha kioktató stílusban beszélsz a pároddal, valószínűleg nem fog odafigyelni a mondanivalódra. Ettől te úgy érzed, nem foglalkozik veled és rád se hederít, olyan, mint egy gyerek. De ha te a főnök, a tanár vagy a szülő szerepében tetszelegsz, akkor nem is várhatsz mást. Ez egyetlen kapcsolatnak sem tesz jót.

Ahelyett, hogy kioktatnád, magyarázd el világosan a párodnak az aggályaidat. Ezután hallgasd meg őt is, ne feltételezd, hogy úgyis tudod, mit akar mondani. Légy nyitott a véleményére, így ő is nyitott lesz a tiédre.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here