Az emberek 30%-a szenved krónikus álmatlanságban. Minél idősebb valaki és minél iskolázottabb, annál nagyobb az esélye, hogy altatókat is szed. Talán csodálkozol, hogy ha már kialakítottál egy alvási rutint, mi az oka annak, hogy mégsem tudsz rendesen aludni. Lehet, hogy a háttérben olyan apróság áll, amire nem is gondoltál volna.

1. Szintetikus ágynemű

A természetes anyagból készült ágynemű alatt jobban tud szellőzni a testünk, és a nedvességet is jobban magába szívja. Ezzel szemben a szintetikus anyagok bezárják a meleget, ezért izzadunk alattuk éjszaka. Könnyen lehet, hogy azért forgolódsz éjszakánként, mert irritál az ágynemű.

2. Illóolajok

Bár egyes illóolajoknak nyugtató hatásuk van – mint a levendulának –, sok éppen ellenkező hatást vált ki. A citrusos illóolajok pl. kifejezetten élénkítenek. Ha közvetlenül a párnádra szoktál fújni belőlük, arra is figyelj, hogy a tömény illóolajok égési sérülést okozhatnak. A hormonokra is hatással vannak, előfordulhat, hogy a hormonális egyensúly felborulása miatt alszol rosszul.

3. Pajzsmirigy problémák

Akiknél pajzsmirigy probléma áll fenn, hajlamosabbak az alvási apnoéra (mikor kihagy a légzés). Emiatt rendszeresen felébrednek éjszaka, reggel pedig kimerültek és enerváltak. A pajzsmirigy rendellenes működése a cirkadián ritmusra is hatással van.

4. Magnéziumhiány

A magnézium olyan nyomelem, melyre szükség van ahhoz, hogy jól aludjunk. Ha a vérben nincs belőle elegendő, nehezen tudunk ellazulni. A nyugtalan láb szindróma és az izomgörcsök is magnéziumhiányt jelezhetnek. Az álmatlanságban szenvedőknek ezért írják fel mindig a magnéziumot.

5. Növények

Hogy milyen növényeket teszel a hálószobába, azt körültekintően kell kiválasztanod. Egyes szobanövények mérgezőek lehetnek. Az asztmások és allergiások állapotán sokat ronthatnak. A földjükben élő penészgombák és baktériumok szintén ártalmasak, és beleszólhatnak az éjszakai alvásba.

6. Nyugtalan láb szindróma

Legfőbb tünete, hogy a kellemetlen érzés miatt állandóan mozgatnod kell a lábadat. Ilyenkor pedig felébredsz. Ez a probléma általában az 50-es éveikben járóknál fordul elő leggyakrabban. Okozója és mellékhatása is lehet a nyugtalan alvásnak.

7. Meleg szoba

Éjjel a testhőmérsékletünk csökken, a testünk ezzel is jelzi, hogy ideje nyugovóra térni. Ha bekapcsolt fűtés mellett alszol, a tested nem veszi észre a jeleket, hogy az alvásra kellene felkészülnie. A fűtés ráadásul sok szén-monoxidot is termelhet, ami nagy mennyiségben káros az egészségre.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here