A vesének nagyon fontos szerepe van testünkben. Ők a felelősek azért, hogy a felesleges anyagok a vizeleten keresztül kiürüljenek, hormonokat termelnek, kiszűrik a méreganyagokat és az extra folyadékot a vérből. Ezért kell odafigyelni az egészségükre. Sajnos sok olyan étel van, ami nagyobb mennyiségben károsítja a veséket és rontja a működésüket.

1. Avokádó

Magas tápértéke miatt az egészséges ételek között tartják számon, de ha túl sokat eszünk belőle, az veszélyes lehet a vese számára. Főként azoknál, akiknek már eleve van vesebetegségük. Ennek oka, hogy igen magas a kálium tartalma.

A testünknek ugyan szüksége van káliumra, de ha túl sok van belőle a vérben, az olyan problémákat okozhat, mint az izomgörcsök vagy a szabálytalan szívritmus.

2. Hús

A probléma vele az, hogy az állati fehérjéket nagyon nehéz metabolizálni, és az ennek során keletkező anyagok semlegesítése nagy terhet jelent a vesék számára. Az állati fehérjékben bővelkedő étrend vesekő kialakulását is okozhatja. A hús fokozza a húgysav termelődését, ami a vesekő egyik legfőbb kiváltó oka.

Egyél inkább több zöldséget és diófélét, hogy hozzájuss a kellő mennyiségű fehérjéhez.

3. Só

Az egészséges étrend maximum napi 2300 mg sót tartalmaz. A túl sok só túlzott munkát jelent a veséknek, ezért elkezdik visszatartani a vizet, ami magas vérnyomáshoz vezet.

Adj inkább fűszereket az ételhez só helyett. A só fogyasztását úgy is csökkentheted, hogy kevesebb előre csomagolt ételt veszel (konzerv ételek, mirelit pizza, salátaöntet), ezek ugyanis tele vannak sóval.

4. Banán

Ha azt gyanítod, hogy veseproblémád van, még fontosabb odafigyelni az egészséges táplálkozásra. Ez pedig azt jelenti, hogy egyes élelmiszerek fogyasztását korlátoznod kell, köztük a banánét is, mert túl sok benne a kálium. Ez pedig árthat a már eleve gyengén működő vesének.

Egy egészséges felnőtt napi kálium bevitele legfeljebb 3500-4700 mg lehet. Egy átlagos méretű banán pedig 537 mg-ot tartalmaz. Vesebetegeknél csökkenteni kell a kálium bevitelt, mivel a szervezet nem tudja kiszűrni a felesleget és ez komoly gondokat okozhat.

5. Tejtermékek

Bár a tejtermékekben sok a hasznos tápanyag, a túl sok tej, joghurt és sajt többet árt, mint használ. Ennek oka, hogy a tejtermékekben sok a foszfor, ami pedig káros a vesék számára.

Ha a vesék nem működnek teljes kapacitással, nem lesznek képesek a felesleges foszfort eltávolítani a vérből, ennek hatására pedig gyengülnek a csontok és megnő a csonttörés kockázata.

6. Teljes kiőrlésű kenyér

Egészséges és tápláló, de nagy mennyiségben káros lehet, főként azok számára, akik vesebetegségben szenvednek. Sok benne a foszfor és a kálium is.

Egy szelet teljes kiőrlésű kenyérben 81 mg kálium és 57 g foszfor van. Összehasonlításként egy szelet fehér kenyér csak 37 g káliumot és 35 mg foszfort tartalmaz.

7. Narancs és narancslé

Sok benne a C-vitamin és alacsony a kalóriatartalma, de sok benne a kálium is. Egy közepes méretű narancs 240 mg káliumot tartalmaz, egy bögre narancslében pedig 470 g is lehet.

Ezeknek a számoknak az ismeretében egyértelmű, hogy a narancs és a narancslé fogyasztását is csak mértékkel lehet javasolni, különösképpen, ha a vesék már amúgy is gyengébben működnek. Ha nem tudják kiszűrni a felesleges káliumot a vérből, annak komoly következményei lehetnek egészségünkre nézve.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

Érdekes volt? Kövess a Facebookon!

Köszönjük szépen!

1 hozzászólás

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here