Az alacsony önértékelés olyasmi, amit soha nem szabadna éreznünk. Nemcsak azért, mert így nem tudunk igazán örülni az életnek, de azért is, mert mentális problémákat okozhat, mint a szorongás és a depresszió.
Mivel sokakat érint, érdemes tudni, milyen jelek utalhatnak arra, hogy valakinek – talán éppen neked – alacsony az önértékelése.

1. Nem fogadod el a bókokat.

A szerénység jó dolog is tud lenni, de csak akkor, ha megfelelő mennyiségben van jelen. Ha túlzottan szerény vagy, az azt jelenti, nem hiszel eléggé magadban. Próbáld megkülönböztetni azokat a helyzeteket, mikor valóban szükség van alázatosságra, és azokat, mikor el kell ismerned, hogy valamit valóban jól csináltál.

Egy új kutatás szerint a büszkeség érzése az evolúcióra vezethető vissza. Őseinknek szükségük volt rá, hogy a törzs tagjai nagyra értékeljék őket, mert így tudtak erőre kapni a nehéz időkben.

2. Átlagos embernek tartod magad.

Tipikus viselkedés ez egy olyan ember részéről, aki nem értékeli magát eléggé. Nem tartja magát képesnek sok mindenre, és úgy érzi, csak azért végzett jó munkát, mert könnyű volt a feladat, nem pedig azért, mert tényleg ügyes volt.

3. Azt hiszed, mások csak a hibáidat veszik észre és ítélkeznek feletted.

Az alacsony önértékeléssel rendelkező ember óriási kritikával viszonyul saját magához. Gyakran ezt a belső kritikát vetíti ki másokra. Hajlamos azt gondolni, hogy mások csak a rosszat látják benne és folyton kinevetik, miközben ennek semmilyen valóságalapja nincs.

4. Mindig más véleményére hivatkozol.

Biztos jele annak, hogy nem hiszel magadban, hogy félsz kifejezni a saját véleményedet. Könnyebb más véleményére hivatkozni, akik szerinted illetékesebbek az adott témában, ezért a véleményük is többet ér a tiédnél.

5. Sosem kényezteted magad.

Azok, akik nem értékelik magukat eléggé, ritkán tesznek olyasmit, amivel saját maguknak okoznának örömet. Inkább felhoznak egy millió okot, hogy ne tegyenek meg valamit, amit egyébként meg szeretnének tenni, még akkor is, ha tudják, hogy boldogabbak lennének tőle. Nagyon jó módszer az alacsony önértékelés elleni harcban, ha olyan dolgokat csinálsz, amiket élvezel.

6. Másokhoz hasonlítod magad, és azt hiszed, ők jobbak nálad.

Ha minden pillanatban azon gondolkodsz, hogy mások jobban csinálják a dolgokat, mint te, akkor biztos, hogy dolgoznod kell az önbizalmadon. Pszichológusok azt javasolják, hagyd abba a másokkal való összehasonlításodat, mert a hamis feltételezésekkel csak tönkreteszed magad.

7. Sosem próbálsz ki új dolgokat, mert félsz a kudarctól.

Az alacsony önértékeléssel rendelkező ember nagyon fél a kudarctól, ezért követi inkább a jól kitaposott ösvényt ahelyett, hogy valami újat kipróbálna. Az ilyen emberek nagyon érzékenyek, az önértékelésüket még a legjelentéktelenebb kudarcok is képesek tovább csökkenteni.

Szerinted mi utalhat még alacsony önértékelésre?

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here