A testbeszéd a szavak nélküli kommunikáció hatékony eszköze. Valójában éppen olyan ereje van, mint a szavaknak, vagy még nagyobb, ha a különböző gesztusokat megfelelően tudod kombinálni, hogy még magabiztosabbnak tűnj mások előtt. A testtartás, a gesztusok, a mozdulatok segítenek, hogy meggyőzzünk másokat a magabiztosságunkról, még akkor is, ha igazából fáradtak vagy idegesek vagyunk. Akár egy randin, akár az állásinterjún szeretnél jó benyomást tenni, fontos, hogy figyelj a testbeszédedre.
Összegyűjtöttünk néhány tippet, ami segít ebben.

1. A lehető legtöbbször vedd fel a szemkontaktust.

A szemkontaktus az egyik legerősebb eszköz, mikor szemtől szemben állsz valakivel. A szemkontaktus fenntartásával őszinteséget, megbízhatóságot, figyelmességet sugárzol. Csak arra kell ügyelned, hogy ne tűnj túlzottan fürkészőnek.

Aki beszélgetés közben folyamatosan tartja a szemkontaktust, biztonságérzetet ad a beszélgetőpartnerének, és magabiztosságot áraszt. Ha túl sokszor félrenézel, azzal viszont teljesen bizonytalannak fogsz tűnni.

2. Kissé dőlj előre.

Miközben beszélsz valakivel, a testtartásodra is figyelj. Vegyük azt az esetet, mikor ülsz. Ha közben kissé a másik felé dőlsz, annak nagy hatása lesz. Azt sugallod vele, hogy nagyon figyelsz a mondandójára, ugyanakkor magabiztosnak tűnsz és csökkented a köztetek lévő távolságot szó szerint és átvitt értelemben is.

Ha hátradőlsz, azzal azt mutatod, hogy nem érdekel a másik mondanivalója.

3. Emeld fel a fejed.

Akik lehajtott fejjel járkálnak vagy lefelé néznek, miközben beszélnek valakivel, általában befelé forduló személyiséggel rendelkeznek. Továbbá ez gyakran az önbizalom hiányát is sugallja. Ellenben egy olyan ember, aki felemeli a fejét, magabiztosabbnak, határozottabbnak, büszkébbnek tűnik.

A felemelt fej nyíltságot és őszinteséget is sugall, hiszen azt mutatja, hogy az illetőnek nincs rejtegetnivalója, és nem fél attól, hogy mások olvasnak a tekintetéből vagy az arckifejezéséből.

4. Egyenes, nyitottságot sugárzó legyen a testtartásod.

A testtartásodra alapvetően fontos odafigyelni, főleg, ha komoly a szituáció, például egy találkozón vagy egy állásinterjún vagy. Ha magabiztosnak szeretnél tűnni, húzd ki magad, de ne légy túl merev. A feszült vagy görnyedt testtartás, az előreesett vállak és a lehajtott fej ennek éppen az ellenkezőjét fogják sugallni.

Hogy a testtartásod nyitottságot sugározzon, a lábaidat se szorítsd össze, legyen köztük egy kis távolság. Ugyanez érvényes a karokra is, hiszen ezzel azt mutatod, hogy nyitott vagy és érdeklődsz a másik mondanivalója iránt. A zárt testtartás, mikor a karjaidat és a lábaidat keresztezed, éppen az ellenkező hatást váltja ki.

5. A kezeid legyenek láthatók.

Ha magabiztosnak szeretnél tűnni, ne rejtsd el a kezeidet a zsebedben. Ha ezt betartod, az emberek jobban fognak bízni benned. A zsebre tett kéz idegesség, bizonytalanság, távolságtartás, rejtegetés érzetét kelti. Ezért jobb, ha a kezeidet megmutatod és lazán tartod.

Mikor valaki magabiztosnak érzi magát, általában nagyobb az ujjai között lévő távolság, a hüvelykujját pedig egy kicsit felemeli.

6. A lábfejed mutasson a beszélgetőpartnered felé.

Lényegtelen részletnek tűnik, pedig igenis számít, hogy egy beszélgetés során merre néz a lábfejed.

Hajlamosak vagyunk afelé az ember felé fordítani a lábfejünket beszélgetés közben, akivel a leginkább azonosulni tudunk, például a legjobb barátunk vagy a vezetőnk felé. Ha így teszel és közben kihúzod magad, azt sugallod, hogy érdeklődsz a másik iránt. Ettől a póztól magabiztosabbnak is fogsz tűnni. Ha viszont a lábfejed kifelé vagy teljesen más irányba néz, az az idegesség és a szorongás jele. Azt mutatja, hogy legszívesebben felszívódnál.

7. Finoman mosolyogj.

Egy tanulmány szerint az emberekben nagyobb bizalmat és szimpátiát keltenek azok, akik beszélgetés közben kicsit mosolyognak és kissé felhúzzák a szemöldöküket.

Többnyire olyanokkal szeretünk beszélgetni, akik barátságosnak és figyelmesnek tűnnek, nem pedig idegesnek, szorongónak vagy távolságtartónak. Ez az egyszerű gesztus ezért számít sokat a kommunikációban.

8. Foglald el a saját személyes tered.

Ha egy adott helyzetben bizonytalannak vagy idegesnek érzed magad, ösztönösen kisebbnek szeretnél látszódni, hogy minél kevesebb figyelem terelődjön rád. Ettől viszont bizonytalannak fogsz tűnni.

Hogy magabiztosságot sugározz, kényelmesen használd ki a rendelkezésedre álló helyet.

BÓNUSZ: Miért olyan fontos a testbeszéd, és hogyan segíti a kommunikációt.

Gyakran ki sem kell nyitnunk a szánkat ahhoz, hogy kommunikáljunk. Mikor nonverbális jeleket küldünk, a testünk különböző részeivel – elsősorban az arcunkkal – közvetítünk üzeneteket.

Ezt a nyelvet a beszélgetőpartnerünk tudatosan vagy ösztönösen értelmezheti, ez pedig nagyban befolyásolja azt, hogy mit gondol rólunk.

A magabiztosság szilárd alap a különböző kapcsolatok kialakításához vagy fejlesztéséhez, a testbeszéd pedig módot ad ennek közvetítésére és megerősítésére. Ezért, ha a testbeszédet helyesen alkalmazzuk, a kommunikáció során sokkal magabiztosabbak leszünk, így a beszélgetőpartnerünkben is pozitívabb kép fog kialakulni rólunk.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here