A profi marketingesek szakértői annak, hogyan ösztönözhetik az eladásokat. Minden trükköt bevetnek, hogy rávegyenek, hogy megvegyél valamit, legyen az termék vagy szolgáltatás. Nem meglepő, hogy gyakran belesétálunk a csapdájukba, és túl sokat költünk olyasmikre, amikre nincs is szükségünk.
A jó hír viszont az, hogy vannak módszerek ezeknek a becsapós trükköknek a felismerésére.

1. Sose higgy annak, amit a tükörben látsz a próbafülkében.

Valószínűleg mindenkinek volt már olyan élménye, hogy ledöbbent, mikor a próbafülkében lévő tükörben meglátta magát. Itt a lehető legkegyetlenebb a megvilágítás, ami miatt minden egyenetlenség láthatóvá válik, még a pórusaid is a bőrödön. Mintha két számmal nagyobb lennél és 5 évvel idősebb. Ez mind az üzletekben használt fényeknek köszönhető.

Ez is egy marketingtrükk, aminek a lényege, hogy az egóra hasson, és rávegyen olyan holmik vásárlására, amelyektől jobban érzed magad. Bizonyos értelemben megoldanak egy olyan problémát, ami soha nem is létezett.

2. Kerüld a közepes méretű italokat.

Az emberek hajlamosak közepes méretű italokat venni, hiszen a nagyot túl soknak, a kicsit túl kevésnek vélik. Ám ez nem jó vásár, hiszen a közepes méretű italok alig nagyobbak a kicsinél, de majdnem annyiba kerülnek, mint a nagyok. Ugyanez a marketingtrükk érvényesül a popcorn esetében is. Ezt hívják “csalihatásnak”, mikor egy harmadik opciót csak azért tesznek elérhetővé, hogy meggyőzzék a vásárlót, hogy a drágábbat válassza.

3. A reklámok meggyőznek arról, hogy több fogkrémet kell használnod.

A legtöbben túl sok fogkrémet használnak a fogmosáshoz, miközben már egy borsó méretű mennyiség is elég lenne. Ez pedig nagyrészt a reklámoknak köszönhető, ahol a nagyobb adagok jobban mutatnak. Hatásukra azt hisszük, hogy a több fogkrémtől a fogaink fehérebbek és egészségesebbek lesznek.

4. Az akciók ritkán érik meg.

Az akciók egyik legfőbb célja a profit maximalizálása és a vásárlásra való ösztönzés. De annak is a jele lehet, hogy a terméket eredetileg túlárazták, vagy rossz a minősége. Hogy ne váljon belőled a leárazások áldozata, tedd fel magadnak a kérdést, hogy az adott terméket hajlandó lennél-e megvásárolni teljes áron is. Ha nem, akkor tedd vissza és akciósan se hozd el, hiszen ha megvennéd, csak a pillanatnyi örömérzet miatt tennéd.

5. Ne kövesd vakon a trendeket.

Ha imádod a trendi ruhákat, érdemes átnézned és újragondolnod a gardróbodat. Pár havonta megjelenik egy új szabás a nadrágoknál, vagy egy szín, ami végigsöpör az interneten. A trendek célja, hogy elérjék, hogy egész évben költsd a pénzt anélkül, hogy rátalálnál a saját stílusodra. A most éppen divatos darabok hamarosan elavulttá válnak, és felváltja őket valami új.

Ahelyett, hogy folyton a divatot üldöznéd, szánj némi időt arra, hogy megtaláld a saját stílusodat, és egy időtlen ruhatárat állíts össze magadnak.

6. Ne dőlj be a különleges ajánlatoknak.

Az emberek nagyobb valószínűséggel akarnak megszerezni olyan dolgokat, amik korlátozott számban elérhetők. Gondolj bele, hányan akarják megvásárolni majd azt a könyvet, amiről az a hír járja, hogy az első kiadását órák alatt elkapkodták. A korlátozott számban elérhető termékek és szolgáltatások jelenségére jó példa, mikor egy repülőgéptársaság azt hirdeti: “Csak néhány jegy maradt ezen az áron.”, vagy egy szálloda ezzel reklámozza magát: “Csak 3 szabad szoba van.”

7. Ne engedj a csábításnak, ha limitált kiadásról van szó.

A gyártók időnként előállnak limitált kiadású termékekkel, mégpedig abban bízva, hogy a vásárlók különleges, ritka holmikként kezelik majd azokat. A cél, hogy többet fizess azért, amit exkluzívnak tüntetnek fel. Ilyen termékekkel leginkább a fesztiválszezon idején találkozhatsz, mikor az emberek egyébként is hajlamosak többet költeni.

Mivel ezek a termékek csak rövid ideig elérhetők, a gyártók általában nem fordítanak nagy gondot a minőségükre.

8. Ne csábulj el az üzletben érezhető illatoktól.

A szupermarketben a péksüteményrészleg étvágygerjesztő illata nem a sütőből jön. Azért teremtenek ilyen illatot, hogy megkívánd a péksüteményeket, és akkor is vegyél, ha nem is akartál. Ez nem más, mint az illatmarketing.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét