Az emberi test bölcs. Ha valami nincs rendben, megvan a maga módja arra, hogy tudassa velünk. Jeleket küld, más néven tüneteket, hogy felkeltse a figyelmünket. Például gyakran fáj a fejed, elmész orvoshoz, és kiderül, hogy a nyakcsigolyáddal vagy az izmaiddal van probléma. Sokaknak vannak ilyen panaszai, de csak kevesen járnak utána a dolognak. Az első lépés az, hogy meg kell határoznod, hol érzed a problémát, és azt a területet kell kezelni. Ezt követően viszont kerülnöd kell az olyan mozdulatokat és testhelyzeteket, amelyek kiválthatják a fájdalmat.
Vannak olyan testhelyzetek, amelyeket már megszoktunk, pedig komoly fájdalomhoz vezetnek.

1. Rossz a testtartásod, mikor számítógép előtt dolgozol.

Ha sok időt töltesz ülve, görnyedten, a derekad és a hátad középső része is fájni fog. De nagyon gyakran a nyakban és a vállban is jelentkezik a fájdalom, hiszen a nyakunknak hosszan tartó stresszel kell megküzdenie, mikor órákon át bámuljuk a képernyőt.

  • A helyes testtartás ülés közben: A vállaid legyenek lazák, a könyökeid a testeden pihenjenek. A hátadat a széktámla tartsa. A csípődet és a térdedet 90-100 fokos szögben hajlítsd be. A lábaidat ne húzd fel a csípőd magasságába, a lábfejeid ne emelkedjenek fel a talajról. A laptopot úgy helyezd el, hogy a képernyőjének felső része szemmagasságban legyen, így nem terheled a nyakadat.

2. Hajlított háttal emelsz fel dolgokat a földről.

Nem gondolkodunk előtte és észre sem vesszük, hogy az emelést nem jól végezzük. Képzeld el, hogy egy dobozt emelsz fel a földről. Ha rosszul végzed a mozdulatot vagy túl nagy súlyt emelsz, hátsérülést okozhatsz magadnak. Ezeken kívül az egyik legfontosabb, hogy ne hajlítsd be közben a hátadat.

  • Így emelj fel valamit a földről: Állj kis terpeszbe, hajlítsd be a térdeidet, mintha leguggolnál. Amint megfogod a tárgyat, feszítsd meg a hasadat, és a tárgyat tartsd a lehető legközelebb a testedhez. A csípő és térd izmai dolgozzanak. Mindig egyenes háttal végezd az emelést, anélkül, hogy a gerincedet hajlítanád.

3. Hason alszol.

Az alvás az egyik legfontosabb tevékenységünk, amit a testünk arra használ, hogy regenerálódjon. Sokan hason, arccal lefelé alszanak, ez azonban egészségtelen szokás. Ebben a testhelyzetben a nyak és az állkapocs természetellenes helyzetbe kerül. Izomsérülés, nyakfájás, és ferdenyak kialakulása lehet a következménye.

  • Így csináld: Addig fekhetsz hason, míg nem alszol. Onnantól kezdve viszont változtass a testhelyzeteden, feküdj a hátadra vagy az oldaladra. Ha a fejed mellé teszel egy párnát, megelőzheted, hogy alvás közben újra rossz pozícióba fordulj.

4. Csak az egyik válladon hordod a hátizsákot vagy a táskát.

Ilyenkor a tested megpróbál egyensúlyozni az egyik oldaladra nehezedő súly miatt. Ezért lehet a következménye nyakfájás, főleg, ha a táskádnak komoly súlya is van és nem váltogatod a válladon időnként. Tanulmányok szerint a helyzet még rosszabb, ha emellé a szokás mellé ülő, inaktív életmód is párosul, hiszen így az izmok nem elég erősek.

  • Így vidd a táskádat: Ne tömd tele, csak a valóban szükséges holmik legyenek a táskádban. Időnként tedd át egyik válladról a másikra, így a súly egyenletesen nehezedik majd a törzsedre. Ha hátizsákot viszel, a legnehezebb dolgok kerüljenek az aljára, a legkönnyebbek pedig a tetejére, így a nyakad kevésbé lesz terhelve.

5. Úgy járkálsz, hogy közben lefelé bámulsz a telefonodra.

Megszokottnak számít, hogy kezünkben a telefonnal, lefelé bámulva járkálunk. Ha megnézünk valakit, aki így sétál, láthatjuk, hogy a nyaka és a háta rendellenes testhelyzetben van. Márpedig a gerincünknek optimális pozícióra van szüksége, különben az ízületeink is rendellenesen mozognak, és az egyensúlyunk is romlik.

  • A helyes testtartás megőrzésének módja: Végezz olyan gyakorlatokat, amelyek erősítik a has, a medence és a hát izomzatát. Az egészséges testsúly megőrzése is segít abban, hogy elkerüld a háttal kapcsolatos problémákat. Ne viselj nagyon magas sarkú és kényelmetlen cipőket, azokat a dolgokat pedig, amiket gyakran nézel, megfelelő magasságban használd.

6. Vezetés közben az ülésed túl messze van a kormánytól, a könyöködet kilógatod az ablakon.

A gyakran ismétlődő mozdulatok idővel károsodást okoznak, főleg, ha az ízületeket, szalagokat érintik. Ha vezetés közben kilógatod a könyököd az ablakon, akár ki is ugorhat a karod. Ugyanez történhet, ha az ülésed túl messze van a kormánytól. Ilyenkor a könyökre extra nyomás nehezedik, a váll pedig természetellenes helyzetbe kerül, ez pedig íngyulladást okozhat.

  • Így csináld: Kerülj minden olyan mozdulatot, ami fájdalmat okoz az ízületeidben. Ha ez nem lehetséges, pihentesd az ízületeidet, és végezz megfelelő gyakorlatokat, mint például az úszás vagy a kerékpározás. Mindennap végezz nyújtást is. Azt pedig mondani sem kell, mennyire fontos a megfelelő testtartás vezetés közben és minden olyan tevékenységnél, ami érinti az ízületeket.

7. Úgy ülsz le, hogy a farzsebedben van a pénztárcád.

Ha nem a megfelelő testhelyzetben ülsz, az ülőideg károsodhat. Ez köti össze a lábakat a gerinccel. Ez a károsodás bekövetkezhet a legszokványosabb tevékenységeink miatt is, és észre sem vesszük, hogy megtörténik. Például ülünk egy széken a pénztárcánkkal a farzsebünkben. Ez a szokás amellett, hogy kényelmetlen, intenzív fájdalmat okozhat az ülőidegben. Ha ezt az állapotot nem orvosolják időben, állandósulhat is.

  • Ezt tedd: Ügyelj a megfelelő testtartásra ülés közben, semmi ne legyen a zsebedben, a lábfejeid legyenek a talajon. A lábaidat ne húzd a feneked alá.

8. Hosszú időn át keresztbe teszed a lábad.

Az egyik leggyakoribb póz, hogy ülés közben keresztbe tesszük a lábainkat, már szinte fel sem tűnik. Ha azonban ezt gyakran és hosszú időn át teszed, nagy eséllyel lesz visszeres a lábad. De ez a póz a vérrögök kialakulását is elősegíti. Ezek pedig súlyosan károsítják a szöveteket, az ülőideget és annak leágazásait, nem beszélve az egyéb komplikációkról.

  • Ezt tedd: A lábaid mindig egymással párhuzamosak legyenek. A lábfejeidet mindig kell hogy valami megtámassza, legyen az a padló vagy egyéb tárgy. A hátad legyen egyenes.

9. Rosszul mozogsz ablakpucolás közben.

Az előbbiekből is láthatod, mennyire fontos a leghétköznapibb mozdulatokra odafigyelni, hiszen ezek válnak szokásainkká. Ablakpucolás közben a csuklódat extra terhelés érheti, ebből pedig sérülések adódhatnak, aminek az lehet a következménye, hogy a csuklódat vagy akár az egész karodat nem fogod tudni mozgatni.

  • Tanács: A csontjaidat kalciummal erősítheted, ezenkívül próbálj ügyelni arra, hogy ne ess el. Ismétlődő mozdulatoknál gyakran tarts szünetet.
A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here