A szájhigiénia befolyásolhatja az egészségi állapotot. Lehet, hogy nem elég, ha a gyerekkorod óta megszokott technikákat és termékeket alkalmazod hozzá. Fontosak a megfelelő módszerek, amelyeket a fogorvosok és a tudósok javasolnak.
9 tippet adunk, melyeket érdemes a mindennapjaid részévé tenni, hogy elkerülhesd a fogproblémákat.

1. Várj fogmosás előtt.

Sokan egy pohár gyümölcslével vagy gyümölccsel indítják a napot. Ebben nincs is semmi rossz, hiszen finomak és magas a vitamintartalmuk. A legfőbb gondot az jelenti, ha rögtön ezután nekiállsz fogat mosni.

A gyümölcsöknek magas a savtartalma, ami károsítja a fogzománcot. Ha rögtön az elfogyasztásuk után kezdesz hozzá a fogmosáshoz, csak ártasz a fogaidnak. Citrusfélék, gyümölcslevek, paradicsom vagy szénsavas italok fogyasztása után várj a fogmosással legalább 30 percet.

2. A legnehezebben elérhető helyeken kezd a fogmosást.

Sokféle technika létezik a fogak tisztítására, de közülük csak kevés alkalmas a mindennapos fogápolásra. Az orvosok azt javasolják, hogy a legnehezebben elérhető helyeken kezdd a fogmosást és a legkönnyebben elérhetőkön fejezd be.

Sokan ennek éppen az ellenkezőjét teszik, és az első fogakat kezdik el sikálni, a fogak belső feléről és más, nehezebben elérhető helyekről pedig megfeledkeznek. Vezess be új szokást: kezd a leghátsó fogakkal, haladj fogról fogra, először a belső oldalukat mosd meg, utána a külsőt. A rágófelületek tisztításával fejezd be a fogmosást.

3. Fogkrém nélkül is megfelel.

Ha nem vagy benne biztos, hogy melyik a megfelelő fogkrém, kezdd el szárazon tisztítani a fogad, víz és fogkrém nélkül. A fogkefe sörtéi önmagukban is képesek eltávolítani a baktériumokat. A fogkrém csak egy plusz eszköz ehhez. A kutatók kimutatták, hogy a száraz fogmosás csökkenti a lerakódásokat, a vérzés és a fogínygyulladás esélyét legalább 50%-kal.

4. Mindig használj szájvizet.

Természetesen a szájvíz nem helyettesíti a fogmosást vagy a fogselyem használatát. A fogakon és az ínyen lévő összes baktériumtól sem szabadít meg. Mégis hasznos! A legjobb, ha fogmosás után használod. Hogy a leghatékonyabb legyen, a szájvíz használata után 30 percig ne egyél, ne igyál semmit.

5. Rágózz.

Evés után nagyon jó, ha rágózol. Ez fokozza a nyáltermelődést, ami semlegesíti a savakat. A nyál tele van kalciummal és foszfáttal, amelyek erősítik a fogzománcot és csökkentik a fogak érzékenységét. Az egyetlen, amire figyelned kell, hogy a rágó cukormentes legyen, mivel a szájban lévő káros baktériumok egyik fő tápláléka a cukor.

6. Válts puha sörtéjű fogkefére.

A fogkefék különböző erősségű sörtével készülnek. Ha erős sörtéjűt használsz, jobban teszed, ha lecseréled. Még a közepes erősségű sörte is túlzottan csiszolja a fogak felületét, és idővel kárt tesz a fogínyben is.

A puha sörtéjűből azonban ne a legolcsóbbat vedd meg, mert ez lehet, hogy nem lesz hatékony. Válassz minőségi fogkefét!

7. Ne moss fogat túl gyakran.

Tudjuk, hogy naponta kétszer ajánlott fogat mosni, nem elég egyszer. De vannak, akik háromszor is megmossák a fogukat, vagy akár még többször. Pedig a fogmosással is lehet túlzásba esni, főleg, ha rossz technikával csinálod.

A több nem mindig jobb ezen a téren sem. Ha túl gyakran mosol fogat, a fogzománc károsodik, és érzékennyé válnak a fogak. Ráadásul sárgábbak is lesznek a fogaid, mert a fogzománc alatt lévő dentin láthatóvá válik. Idővel az íny visszahúzódása is bekövetkezhet.

8. A víz a legjobb ital a fogak számára.

Akárcsak a nyállal, a vízzel is tisztán tarthatod a fogaidat. A gyümölcslével, a szénsavas üdítőkkel és sportitalokkal ellentétben nemcsak kiöblíti a fogak közül az ételmaradékot, de cukrot sem hagy a szájban, és felhígítja azokat a savakat, amelyeket a baktériumok termelnek. Még hatékonyabb, ha fogzuhanyt is használsz.

9. Egyél több roppanós ételt.

A friss, roppanós ételek sok egészséges rostot tartalmaznak, és nagyon jók a fogak számára. Ezek közül is a legjobbak a rostos nyers gyümölcsök, zöldségek és a diófélék. Ezek tisztítják a fogakat, fokozzák a nyáltermelődést, hidratálják a szájüreget, és mérséklik a baktériumok szaporodását.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here