A cukor finom, és azok az ételek, amik tartalmazzák mindig finomabbak. Az édes, kristályos szénhidrát után nem kell sokat keresgélnünk, hiszen szinte mindenben megtalálható. Sokan az éhségüket is a kedvenc cukros desszertjükkel csillapítják. Bármennyire is ártalmatlannak tűnik ez, a túl sok cukornak valójában igen sok káros következménye van egészségünkre nézve. Nehéz elkerülni és a legtöbben észre sem veszik, hogy függővé váltak tőle.
Testünk viszont sok jelet küld, hogy felhívja a figyelmünket arra, ideje visszavenni a cukorfogyasztásból.

9. Ízületi és izomfájdalom

Voltál már úgy, hogy inkább kihagytad a szokásos kocogást vagy elhalasztottad a kerti munkát, mert úgy fájtak az ízületeid? Ez lehet az egyik figyelmeztető jele annak, hogy a szervezetben gyulladás zajlik. A nagy mennyiségű cukor hatására az immunsejtek gyulladásos hírvivőket küldenek a véráramba, melyek megpróbálják lebontani a glikációs végterméket, vagy próbál fehérjéket kötni a glükóz molekulákhoz.

Minél több cukrot eszünk, annál több glikációs végtermék keletkezik és még több gyulladásos hírvivő próbálja megtörni ezt a folyamatot. A biokémiai reakcióknak ez a sorozata aztán ízületi gyulladást, szürke hályogot, szívbetegséget, ráncokat és a memória gyengülését okozza.

8. Sóvárogsz az édességek és más cukros ételek iránt

A cukrot a szervezet nagyon gyorsan feldolgozza, ezért ha ilyet eszel, utána éhes leszel. A cukor dopamint szabadít fel, ami hasonlóan működik, mint a függőséget okozó drogok. A dopamint a neuronok szabadítják fel jutalmazásként bizonyos eseményekre. A dopamin pedig javítja a kedélyállapotot.

Az agy ezért a cukrot jutalomként érzékeli, és minél többet eszünk belőle, annál jobban fogja a szervezetünk igényelni. Ez egy ördögi, függőségi kör. Ráadásul a cukorral teli ételektől nem is lakhatunk jól, mert egyéb hasznos tápanyagot nem tartalmaznak.

7. Hullámzik az energiaszinted

A glükóz felelős a szervezet energiaellátásáért, ezért fontos megfelelő szinten tartani. Az ettől való eltérés következtében az energiaszintünk napközben hullámzani fog. Mikor édességet eszel, a hasnyálmirigy inzulint szabadít fel, hogy segítsen a glükózt eljuttatni a sejtekhez, ez a folyamat pedig energialökettel jár. Mikor vége, az energiaszint lezuhan, mert a szervezet még több cukrot akar.

Hogy fenntartsd az energiaszinted, kerüld az édességeket és az egészségtelen nassolnivalókat. Helyette fogyassz sovány fehérjét és egészséges zsírokat. Valódi energiához a szervezeted csak valódi táplálékból juthat hozzá. Ha a vércukorszinted kiegyensúlyozott, az energiaszinted sem fog hullámzani.

6. Állandó pattanások

A hozzáadott cukrot tartalmazó ételek hirtelen megemelik az inzulin szintet, elkezdődik a glikáció folyamata vagy a cukrok fehérje molekulákhoz történő kötődése. Amint a glükóz bekerül a vérbe, bonyolult fiziológiai folyamatokat indít el, melyek végül gyulladásokat és bőrproblémákat okozhatnak. Az inzulin megnövekedett szintje fokozza a bőr faggyúmirigyeinek aktivitását és aktiválja a gyulladásos folyamatokat.

A magas cukortartalmú étrend tehát növeli a pattanások esélyét. Ha úgy tűnik, a bőrproblémáidon a különböző szerek sem tudnak segíteni, próbálj meg az táplálkozásodon változtatni. Nem kell teljesen kizárnod a cukrot az életedből, de kevesebb olyan ételt fogyassz, amiben hozzáadott cukor van.

5. Hízol

Az egyik legszomorúbb pillanat, mikor a farmerod egyszer csak nem jön rád. Mikor múlt héten megetted azt a csokitortát, eszedbe sem jutott, hogy ilyen aljas módon fog visszavágni. A túlzott cukorfogyasztás egyik legnyilvánvalóbb jele, hogy elkezdesz hízni.

Az édességektől többnyire a test középső tájaira hízunk. A túl sok cukor növeli az inzulin mennyiségét, ami miatt a hason és a környező részeken több zsír rakódik le.

4. Szuvasodik a fogad

A cukros ételek fogszuvasodást okoznak. Nem konkrétan a cukortól rothad el a fog, sokkal inkább az evés után a fogakban maradt ételmaradéktól. Ezek a maradékok lerakódásokat okoznak, ezekből pedig apró lyukak alakulnak ki a fogban.

Az édes ételek is megragadhatnak a fogak között, a nehezen elérhető helyeken. Ettől a szuvasodás felgyorsul. Érdemes rendszeresen fogorvoshoz járni, főleg, ha sok édességet eszel.

3. Hozzászoksz a sok cukorhoz

Ha nap mint nap sok cukrot eszel, az ízlelőbimbóid hozzászoknak az édes ízhez, és nem úgy fognak reagálni rá, mint ahogy kellene. A túl sok cukor tompítja az ízérzékelést, az édes gyümölcsöket már nem fogod annyira édesnek érezni, mint korábban. Ha semmi másban nem leled örömöd, csak az édességben, próbáld csökkenteni a hozzáadott cukrok mennyiségét, például a finomított cukrokat és édes szirupokat. Válts kiegyensúlyozott étrendre!

2. Gyakran vagy influenzás és náthás

A túl sok cukor blokkolja az immunsejteket, így azok ne tudják megtámadni a baktériumokat, mikor beteg vagy. A C-vitamin, amire a szervezetednek megfázás idején szüksége van, kémiai szerkezetét tekintve nagyon hasonlít a glükózra. Ahelyett, hogy a C-vitaminnal együttműködne, az immunrendszer a glükózt használja, ami viszont hatástalan a baktériumokkal szemben. Az immunrendszer így nem harcol a betegség ellen, csupán szenved tőle.

Hogy ezt megelőzd, egyél kevesebb édességet, mikor tudod, hogy az influenza vagy a megfázás fenyeget. Fogyassz több zöldséget, gyümölcsöt, melyekben sok a tápanyag, a C-vitamin, a cink és a béta-karotin.

1. Puffadsz

A puffadást és az emésztési zavarokat az ételek okozzák. A cukros ételeknél ez gyakran előfordul. A puffadás közvetlen összefüggésben van azzal, hogy mit ettünk. Ha a cukor rosszul szívódik fel a vékonybélben, bekerül a vastagbélbe, ahol gázképzőként kezd működni.

A túl sok cukor tönkreteheti az emésztésünket, ezért is fogyassz kevesebbet belőle. Fontos tudni, hogy a cukormentes élelmiszerekben sok cukoralkohol van, melyek édes ízű, de emészthetetlen vegyületeket tartalmaznak.

Mennyi a túl sok?

A WHO szerint cukorból az ajánlott mennyiség a napi energiabevitel legfeljebb 10%-a. Ez a 10% kb. 7 teáskanál hozzáadott cukrot jelent. Kétségtelen, hogy a cukor finom és imádjuk, de ha túlzásba esünk, annak veszélyes következményei lehetnek. 4 g szénhidrát = 1 teáskanál cukor a szervezetünk számára. Próbálj kevesebb cukros ételt enni, az édességet pedig találd meg a természetes élelmiszerekben.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

Érdekes volt? Kövess a Facebookon!

Köszönjük szépen!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here