Minden jó szülő megteszi a tőle telhetőt, hogy a gyerekeiből boldog és sikeres felnőtt válhasson. Tanulmányokból kiderül, hogy a baráti kapcsolatok nemcsak a lelki egészség szempontjából fontosak, de elégedettséget hozhatnak az ember életébe, és akár az élettartamot is megnövelhetik.
A következőkből megtudhatod, szülőként mit tehetsz annak érdekében, hogy az életnek ezen a területén is támogasd a gyermekedet.

1. A népszerűségnek több fajtája létezik.

Amikor az iskolai népszerűségre gondolunk, a “menő” diákok jutnak eszünkbe, márpedig ez a népszerűségnek csak az egyik válfaja: a státusz szerinti. Miközben megpróbálnak feljebb jutni az iskolai társadalmi hierarchiában, a gyerekek sok mindent elkövetnek, akár veszélyes dolgokat is művelhetnek vagy agresszívvá válhatnak. Akik a státusz szerinti népszerűséget üldözik, azoknak később kapcsolati problémáik lehetnek.

A népszerűség kialakulhat szeretetreméltóság, kedvesség folytán is. A mások által kedvelt gyerekek visszafogott vezetők, akik segítenek másoknak és együttműködnek. Ez a fajta népszerűség a jó kapcsolatokon alapul, és a későbbiekben is hasznos lehet az életben: kutatások szerint az ilyen gyerekek magasabb jövedelemre tesznek szert felnőttként.

2. Vedd számba a tapasztalataidat.

A szülők segíthetnek a gyereknek szerethetőbbé válni, hiszen ebben nagy szerepe van a neveltetésüknek. Gondolj vissza az iskolás éveidre: ha van ezzel kapcsolatos, feldolgozatlan traumád, az negatív hatással lehet a gyermekedre is. Tanulmányok szerint azok a szülők, akiknek a középiskolás éveit az ellenségeskedés jellemezte, nem nagyon foglalkoznak gyermekeik társas kapcsolataival, és még akkor sem avatkoznak bele, ha szükséges volna.

Ezt tedd: Elemezd a gyerekkori és kamaszkori kapcsolataidat. Ha magányosnak vagy szorongónak érezted magad, próbáld feldolgozni ezeket az érzéseket, hogy azok ne zavarják a gyermeked kapcsolataihoz való hozzáállásodat.

3. Óvatosan a kritikákkal.

Tanulmányok szerint ha túlzottan kritikus vagy a gyermekeddel, attól agresszívvé válhat vagy viselkedési problémái alakulhatnak ki. A társai között is kevésbé lesz népszerű, hiszen ez a kapcsolataira is rossz hatást gyakorol. Mivel a kedvesség és az együttműködés olyan viselkedésformák, amelyeket minta által sajátít el a gyerek, jó ötlet, ha példát mutatsz neki azzal, ahogyan másokkal bánsz.

Ezt tedd: Próbáld fékezni a reakcióidat, mikor a gyermeked is jelen van, és ne zúdítsd a haragodat se rá, se másokra.

4. Az érzelmi kontroll a titok.

Hogy tartalmas baráti kapcsolatai legyenek, a gyereknek tudnia kell szabályozni az érzelmeit. Nem kell elnyomnia azokat, éppen ellenkezőleg. A gyerekek akkor “akadnak ki”, amikor ki akarják fejezni az érzelmeiket, de nem képesek rá. Az empátia itt sokat segíthet. A gyerek ezáltal megtanulhatja, hogy még a nem jó érzések sem veszélyesek, hiszen a szülei ott vannak, hogy meghallgassák és segítsenek neki.

Ezt tedd: Éreztesd a gyerekkel, hogy meghallgatod, és segíts kezelni az érzelmeit, a tapasztalatait, főként a negatívakat.

5. Egy kis beavatkozástól semmi baj nem lesz.

Jó és rossz hatása is lehet annak, ha a szülő beleavatkozik a gyermeke baráti kapcsolataiba. Kisebb gyereknek jó ötlet játszótársat keresni, de nagyobb gyereknél jobb, ha hagyjuk, hogy saját maga kezelje az ilyesfajta kapcsolatait. A kutatások szerint azonban a túlzott pszichológiai kontrollnak mindenképpen negatív hatása van, hiszen ezzel tönkretehetjük a gyerek baráti kapcsolatait.

Ezt tedd: A kisgyermeknek segíts, hogy minél több lehetséges baráttal találkozhasson, de ha nagyobb lesz, csak akkor avatkozz ilyesmibe, ha nagyon szükséges.

6. Tanítsd meg, hogy szeresse önmagát.

Egy kutatás szerint a gyerekek önértékelésének kulcsfontosságú szerepe van a népszerűségük tekintetében. Meg kell tanulniuk, hogyan reagáljanak a rossz dolgokra, amik az életben történnek. Semmiképp se úgy, hogy magukat hibáztatják mindenért (“Azért kaptam rossz jegyet, mert nem vagyok elég okos…”). Időnként ugyanis a körülmények és a helyzet okolható (“Nem volt elég időm felkészülni a vizsgára…”).

Ezt tedd: Tanítsd felelősségre a gyereket, de arra is emlékezz, hogy ha mindig önmagát hibáztatja, az nem egészséges reakció a negatív történésekre.

7. Tudasd, hogy mindig ott vagy.

A gyerekek a társaikkal való kommunikáció módját arról másolják, ahogyan a szüleik velük kommunikálnak. Biztosítani kell a gyereket arról, hogy a szüleire bármikor számíthat. Legyen elég bátor ahhoz, hogy önmaga fedezze fel a világot, de tudja, hogy bármi is történik, a szülei ott vannak neki.

Ezt tedd: Törekedj arra, hogy ilyen módon támogasd a gyermeked.

BÓNUSZ: Te milyen támaszt nyújtasz a gyermekednek?

Szakértők a támasznyújtás 4 fajtáját határozták meg:

  • Biztos támasz: Ez a legideálisabb. A szülők elérhetők és elfogadók, figyelnek a gyerek szükségleteire, és ott vannak, hogy szükség esetén védelmet nyújtsanak. Mikor a gyerek felnő, egészséges lesz az önértékelése, és egészséges kapcsolatokat tud kialakítani.
  • Szorongásos, bizonytalan támasz: A szülők részéről rendszertelen gondoskodást jelent, aminek következtében a gyerek nem tud rájuk maximálisan számítani. A védelem érzésének ez a fajta hiánya azt eredményezi, hogy a gyermek haragos lesz és bizalmi problémái alakulhatnak ki.
  • Elhárítás: Ebben az esetben a szülő akkor sem nyújt támaszt a gyermeknek, amikor arra nagy szükség volna. A gyerek érzéseit semmibe veszi, és visszautasítja a segítségnyújtást. A gyerek lassacskán megtanulja elnyomni az érzéseit, és a bajban csak magára fog számítani.
  • Zavaros, bizonytalan támasz: A szülő nem megfelelően reagál a gyermek szükségleteire, például segítségnyújtás helyett elutasítja vagy megijeszti. Ezt a viselkedést általában a szülő múltjának feldolgozatlan traumái idézik elő. Ha egy gyermek ezt tapasztalja, agresszívvé válhat, és később akár teljesen elutasíthatja a szülőt.
A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here