Vérszegénység esetén a szervezetben nincs elegendő egészséges vörösvérsejt. A vörösvérsejtek szállítják az oxigént és távolítják el a szén-dioxidot. Ha ez a folyamat nem működik megfelelően, szén-dioxid mérgezés léphet fel. A vérszegénység okai sokfélék lehetnek, ahogyan a kezelési módszerei is.

A vérszegénység tünetei.

1. Sápadt bőr a szemhéjak belső felén is.

Ha a szervezetünkben nincs elég oxigén vagy túl kevés a vörösvérsejt, a bőrünk színe megváltozik, sápadt lesz. Nemcsak az arcon, de az egész testen, főleg a kezeken, a nyelven és a belső szemhéjon megfigyelhető ez.

2. Szabálytalan szívritmus.

Az alacsony hemoglobin szint miatt a szív gyorsabban ver, hogy vért tudjon pumpálni. Hogy elég oxigénhez jussunk, a szokottnál keményebben kell dolgoznia, ez okozza a szabálytalan szívritmust.

3. Fáradtság.

Ha a szervek nem kapnak elég oxigént, a testnek több munkájába telik, hogy egész napra elegendő energiát termeljen, ettől fáradtnak, kimerültnek érezzük magunkat.

4. Koncentrációzavar.

Minden szervünknek szüksége van oxigénre ahhoz, hogy jól tudjon működni. Ez alól az agyunk sem kivétel. Ha az oxigénszint a kelleténél alacsonyabb, nem tudunk tisztán gondolkodni, romlik a koncentrációnk.

5. Vékonyodó körmök.

Ha a körmök töredeznek vagy homorú formát vesznek fel, az gyakran a vérszegénységet jelzi. A körmöknek is szükségük van oxigénre ahhoz, hogy egészségesek maradjanak.

6. Szájszél berepedezése.

A széltől, a naptól, a hidegtől is lehet száraz az ajak bőre, de vérszegénység esetén elsősorban a szájszéleknél jelentkezik a bőrszárazság.

7. Szokatlan sóvárgás nem fogyasztható dolgok iránt.

A tudósok egyelőre nem tudják megmagyarázni, hogy a vérszegénység miért okoz ilyen különös sóvárgást. Legtöbbször a föld, a kréta és a jég iránt lép fel csillapíthatatlan vágy.

A vérszegénység természetes kezelése.

Sokféle vérszegénység létezik, a kezelés pedig a kiváltó októl függ.

1. A gyomorsav mennyiségének növelése.

Ha a gyomor nem termel elegendő gyomorsavat, a szervezet nem tudja kellőképpen lebontani a táplálékot. Ez alultápláltságot, tápanyaghiányt, főleg vas- és B12-hiányt okozhat. Lehet, hogy elég vitamint és ásványi anyagot fogyasztasz, de azok nem tudnak hasznosulni a szervezetedben.

Így növelheted a gyomorsav mennyiségét:

  • Keverj el 1 evőkanál almaecetet egy pohár vízben, és étkezés előtt 15 perccel idd meg.
  • A gyömbér is fokozza a gyomorsav mennyiségét.
  • A fermentált ételek segítik az emésztést.

Az alacsony gyomorsav szint okozhat ún. szivárgó bél szindrómát, mivel az étel nem emésztődik meg megfelelően és ez irritálja a bélfalat.

2. Szivárgó bél kezelése.

Szivárgó bél esetén a vékonybél fala károsodik. Ilyenkor a meg nem emésztett táplálékmaradványok és méreganyagok a bélből a véráramba kerülnek és sokféle problémát okoznak, például vérszegénységet is. Legtöbbször az egészségtelen táplálkozás okozza, ezért a legjobb út, ha változtatsz az étrendeden.

  • Zárd ki az ételintoleranciákat.
  • Egyél több egészséges zsírsavat, például halakat és olajokat.
  • Ne fogyassz feldolgozott élelmiszereket.

3. Egyél erjesztett ételeket.

Ezek tele vannak probiotikumokkal, olyan hasznos baktériumokkal, melyek támogatják az emésztőrendszer működését. Ezek a baktériumok kezelik a szivárgó belet is.

A legjobb erjesztett ételek:

  • savanyú káposzta,
  • kefir,
  • nyers sajtok,
  • joghurt,
  • miso,
  • kombucha.

4. Figyelj az ételintoleranciára.

Ha valamilyen élelmiszerre érzékeny vagy, fogyasztásával irritálod az emésztőrendszert, így könnyen kialakul a szivárgó bél szindróma. Ha ezt kiküszöbölöd, könnyebben gyógyulsz.

5. Növeld a folsavbevitelt.

A folsav a B9-vitamin egyik formája. Fontos szerepe van szervezetünk több pontján is, köztük az egészséges vérsejtek termelődésében.

Magas folsav tartalmú élelmiszerek:

  • zöld színű zöldségek,
  • babfélék,
  • papaja,
  • citrusfélék,
  • teljes kiőrlésű gabonák.

6. Fogyassz több B12-vitamint.

A B12-vitaminra szintén szükség van az egészséges vörösvérsejtek termelődéséhez. A vegetáriánusok, vegánok, várandósok jobban ki vannak téve a B12-hiánynak.

Sok B12-vitamint tartalmaz:

  • hús,
  • tojás,
  • tejtermék,
  • hal,
  • tengergyümölcsei.

7. Növeld a vasbevitelt.

A vas az egyik legfontosabb tápanyag szervezetünk számára. A vörösvérsejtek termelődése elképzelhetetlen nélküle, ezért hiánya az egyik legfőbb oka a vérszegénységnek. Kétféleképpen növelheted a vasbevitelt: étrendkiegészítővel és táplálkozás útján.

A legjobb vastartalmú élelmiszerek:

  • vörös húsok,
  • cékla,
  • máj,
  • spenót,
  • brokkoli,
  • bab és lencse,
  • diófélék,
  • gabonafélék.
A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

Érdekes volt? Kövess a Facebookon!

Köszönjük szépen!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here