Az álmatlanság elég gyakori probléma a felnőttek körében. A stressz, a mindennapos feladatok, a gyors életritmus miatt nehezen alszunk el, sokáig fent vagyunk, ez pedig sokat árthat egészségünknek.
Egy tanulmány eredménye most még erőteljesebben világít rá arra, hogy mennyit árthatunk magunknak, ha nem alszunk eleget.

Az alvás segít megszabadulni a méreganyagoktól

Az alvás regenerálja az immunrendszert, a légzőrendszert, az energiaszintet, ilyenkor dolgozza fel az agy az információkat, amikhez napközben jutott hozzá, ilyenkor normalizálódik a vérkeringésünk és a vérnyomásunk. De a méreganyagoktól is ilyenkor szabadulunk meg. Ha nem szánunk elég időt az alvásra, szervezetünk a mérgeket egyfajta üzemanyag tartalékként elraktározza.

Az agy is szenved az alváshiánytól

Rövidtávon ezeknek a méreganyagoknak a semlegesítése előnyös az agy számára, mivel az összes “üzemanyagot” felhasználja a folyamat során. Hosszútávon azonban azoknál, akik alvási apnoéban vagy krónikus álmatlanságban szenvednek, az agy tartalékainak teljes felhasználása súlyosan érintheti az agyi funkciókat és ennek a létfontosságú szervnek a degenerációját okozhatja.

Egerekkel végeztek kísérletet

Egy csapat neurológus egerekkel végzett kísérletet. Az egereket különböző csoportokra osztották. Az első csoport tagjai annyit alhattak, amennyit csak akartak. A második csoport tagjait nem hagyták napi 8 óránál többet aludni, a harmadik csoport tagjait pedig 5 napon át ébren tartották, hogy megvizsgálják, ez milyen változásokat idéz elő az agyukban.

Sejttisztítás

Az asztrociták felelősek az agy öntisztító funkciójáért. Ezek egerekben is megtalálhatók. A kísérlet végén azoknál az egereknél, melyek eleget aludtak, az asztrociták aktivitási szintje 6% volt, a második csoportnál 8%, a harmadiknál pedig 5 nap után 13,5%. Ez azt jelenti, hogy az agyunk jóval alaposabb öntisztítást végez, ha kevesebbet alszunk.

Az agy felzabálhatja önmagát

Patkányoknál fedezték fel, hogy ez a folyamat a gyakorlatban az agyban lévő szinapszisok elfogyasztását jelenti, és feltételezik, hogy ez ugyanígy működik az embereknél is. Ha egymás után több éjjel nem alszunk, akkor ez a funkció elhatalmasodik, hajlamossá téve olyan degeneratív betegségekre, mint az Alzheimer-kór vagy a demencia.

Tippek a jobb alvásért

Vannak különböző módszerek, melyek segíthetnek gyorsabban elaludni, ha néha ezzel nehézségeid vannak. Ha viszont folyamatosan gondod van az álmatlansággal, jobb, ha felkeresel egy specialistát.

  • Meditálj.
  • Tedd kellemesebbé a hálószobád hangulatát.
  • Végezz több mozgást.
  • Használj kevesebb elektromos eszközt lefekvés előtt.
  • Mindennap ugyanabban az időpontban feküdj le.
  • Fogyassz kevesebb koffeint.
  • Legyél többet a napon, de egyszerre csak kis ideig.
A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

Érdekes volt? Kövess a Facebookon!

Köszönjük szépen!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here