Martha Harper nevét nagyon kevesen ismerik, pedig találmányait még napjainkban is használják a szépségszalonokban. A különleges nő saját erejéből jutott el addig, hogy szolgálóból szépségszalon-lánc tulajdonos legyen, több mint 500 üzlettel. Martha volt az, aki létrehozta a mai fodrászszalonokat, hajápolási termékeket készített, és több száz nőnek adott lehetőséget saját vállalkozás indítására.
Ismerd meg Marthat Harper történetét, hogy mennyi mindent tett a szépségipar fejlődése érdekében!

Gyerekkor, szolgaság és egy titkos formula

Martha Matilda Harper Kanadában született 1857-ben. Családja szegény volt, ezért apja 60 mérföldnyire küldte őt dolgozni szolgaként a gazdag rokonokhoz, mikor Martha még csak 7 éves volt. Tanulás, játék, olvasás helyett, amivel az ilyen korú lányok általában el vannak foglalva, Martha házimunkát végzett és iskolába sem járhatott.

22 éven át dolgozott szolgálóként Kanadában. Először a rokonainál, majd egy német orvos házában, aki megismertette a lányt az innovatív hajápolási ötleteivel. Martha ekkor tanulta meg a higiénia fontosságát, és azt, hogy a rendszeres fésülés stimulálja a fejbőr vérkeringését és felgyorsítja a hajnövekedést. Martha saját magán próbálta ki ezeket a módszereket, és látta, hogy hatásosak. A doktornak tetszett, hogy a lányt ennyire érdeklik az újításai, ezért ráhagyományozta egy különleges hajtonik titkos formuláját.

Kevés megtakarításával és a papírra írt titkos recepttel Martha Rochesterbe költözött, ahol még további 3 évig szolgálóként dolgozott. Az első hajtonikokat az udvaron lévő műhelyben készítette el, és saját magán, az úrnőjén és az ő vendégein tesztelte őket. Martha nem arra vágyott, hogy keresett szolgálólány legyen, ő üzletasszony akart lenni. Ezért döntött úgy, hogy több évnyi takarékoskodás után saját vállalkozásba fog.

A saját vállalkozás

1888-ban Martha Harper az összes megtakarított pénzéből – 360 dollárból – szépségszalont nyitott. Régóta kereste a megfelelő helyet Rochester központjában, míg végül rá is talált. A bejárathoz egy saját magáról készült fotót tett ki, amin látható volt földig érő, egészséges, barna haja. Ennél jobb reklám nem is kellett a vállalkozásának. Vendége azonban nem akadt, mert egy nyilvános fodrászszalon ekkoriban még újdonságnak számított és idegen volt az emberek számára.

Martha azonban nem adta fel. Hogy becsalogassa az első kuncsaftokat, egy trükkhöz folyamodott. Az üzlete melletti zeneiskola halljában unatkozó, fiatal anyukákat hívta el a szalonba, hogy ott várják meg, míg véget ér a gyerekük zeneórája. A hölgyek szívesen jártak hozzá múlatni az időt, de ahogyan egyre jobban megismerték Martha szolgáltatásait, már rendszeres vendégeivé váltak. Ezt követően az egész városban elterjedt az első nyilvános fodrászszalon híre.

A Harper-módszer

Egy fodrászszalon, ahova bármelyik nő betérhet és elkészítik a frizuráját, újdonságnak számított a 19. században. Azokban az időkben a hajápolással – már ha egyáltalán nevezhetjük annak – otthon foglalkoztak. Akkoriban a hajjal kapcsolatos higiénia egyszerűen nem létezett.

A viktoriánus korban a nők ritkán mosták a hajukat, számukra ez kényelmetlen és kellemetlen dolog volt. Hogy megszabaduljanak a hajukban lévő piszoktól, ammóniás oldatot vagy hagymalevet használtak – mindkettőnek visszataszító szaga volt, ráadásul veszélyes is volt, ha a szemükbe folyt véletlenül. A hajmosást, fésülést és hajformázást a szolgálólányok végezték az úrnőik számára, de néha fodrászokat is házhoz hívtak.

Martha Harper és az ő varázslatos tonikja (ami valójában egy organikus sampon volt), valamint a nyilvános fodrászüzlet ekkor jelent meg a színen. Hogy motiválja a vendégeket arra, hogy térjenek be a fodrászatába, vendégei kényelmét helyezte előtérbe és szolgáltatását “Harper-módszernek” nevezte el. A vendégek kényeztetése volt az, amihez Martha igazán jól értett, hiszen sok éven át szolgált másokat.

Hogy miből állt a Harper-módszer? Nem csupán egy természetes összetevőkből álló készítményt foglalt magában, de arc- és fejbőr masszázst, a hajápolás egészséges megközelítésének megismertetését, valamint a kellemes hangulatú, nyugodt légkör megteremtését. A szalonok az esti órákban is nyitva voltak, az alkalmazottak pedig gyerekfelügyeletet is vállaltak, ha a nők a gyerekeiket is magukkal vitték. Ezzel is a legjobb körülményeket szerette volna biztosítani a kuncsaftoknak. Martha nem használt kémiai festékanyagokat, és tartós dauert sem vállalt, mivel ezek károsították a hajat, ezért nem feleltek meg a szalon koncepciójának.

Harper találta fel a franchise-t

A legjobb reklám Martha számára a saját, földig érő, ragyogó haja volt. Előkelő vendégek is látogatták a szalont, közülük az egyik volt Bertha Palmer, aki azt javasolta Marthanak, hogy nyisson egy szalont Buffaloban is. A Harper-módszer meghódította Chicagót, és a több államban megnyíló üzletekkel együtt hamarosan lánccá nőtte ki magát.

Tulajdonképpen Martha Harper volt az, aki feltalálta a modern kori franchise-t. A szalonok tulajdonosai az ő módszere szerint dolgoztak, kötelezte őket, hogy tőle vásárolják meg a fodrászszéket és a hajmosót, valamint az összes kozmetikai terméket. Mivel a nőknek általában nem volt elég pénzük egy ilyen befektetéshez, Martha adott nekik kölcsönt az elinduláshoz.

Sok nőnek segített kilábalni a szegénységből azzal, hogy elindíthatták saját vállalkozásukat. Az első 100 szalon valamennyi tulajdonosa és alkalmazottja korábban szolgálóként dolgozott. Idővel kozmetikai iskolákat nyitott, ahol a hajápolási módszert oktatta a nőknek. Kozmetikai gyárat is alapított. Vállalkozása az 1920-as években ért a csúcsára, mikor 500 szalon üzemelt.

Feltaláló, megmentő, újító

Martha Harper nem csak a hajápolásban alkotott forradalmit, de ő volt az, aki létrehozta a mai fodrászszalonok ősét. Hogy az ott tartózkodás alatt a kuncsaftok maximális kényelemben érezzék magukat, Martha két dolgot is feltalált, amik még ma is használatban vannak. Az egyik a hajmosó tál, amin egy félkör alakú kivágás van a nyaknak, a másik pedig a dönthető fodrászszék, hogy a lehető legkényelmesebben történhessen a hajmosás, és a sampon ne menjen a vendég szemébe. Ma sem létezik fodrászüzlet ezek nélkül.

Martha Harper célja a vállalkozással nem csak az volt, hogy magának tisztességes életet teremtsen. Szeretett volna másokon is segíteni, javítani alkalmazottai helyzetén. Martha rendszeresen tartott értekezleteket a szalonok vezetőivel, és hírleveleket küldött nekik, melyeknek lényege az volt, hogy a nők bármit elérhetnek, amit csak szeretnének, ha hisznek magukban és keményen dolgoznak.

Az alkalmazottai életét is kényelmesebbé akarta tenni, ezért rugalmas munkaidőt biztosított nekik, bevezette a bónuszokat a sikeres munka jutalmazásaként, valamint a fizetett szabadságot is. Célja az volt, hogy a szegény nőknek nagyobb szabadságot biztosítson, hogy átvehessék a saját életük feletti irányítást, és többé ne kelljen függniük senkitől.

Martha Harper birodalmának hanyatlása

Martha szinte az egész életét a vállalkozása fejlesztésének szentelte. Mikor 31 évesen megnyitotta az első szalonját, eszébe sem jutott a családalapítással foglalkozni, hiszen mással volt elfoglalva: a kliensekkel, az új hajápolási termékekkel, a személyzet képzésével. 63 éves volt, mikor férjhez ment. Választottja egy 39 éves hivatalnok, Robert A. MacBain volt.

78 évesen nyugdíjba ment, és a szalonhálózat irányítását férjének adta át. Miután elhunyt, férje eladta a vállalkozást, idővel pedig ennek a ragyogó nőnek az egykori birodalma felbomlott és egy hétköznapi céggé változott.

Talán a legfőbb hiba, amit Martha Harper elkövetett, hogy nem tervezte meg előre az utódlást. Nem csak a vállalkozásának, hanem a filozófiájának az örökül hagyását sem. Párja már nem volt képes alkalmazottak százát inspirálni felesége példáján keresztül. Nem tudott nekik semmit tanítani, és ez sehova nem vezetett.

Idővel minden fodrászatban megjelent a dönthető szék, és megjelentek a piacon más természetes samponok és hajápoló termékek. A Harper-módszer egyedisége a nullával lett egyenlő, de ennek az erős nőnek a szerepe a nők üzleti életben való részvételében és a szépségipar fejlődésében a mai napig lenyűgöző. Neve és érdemei nem szabad, hogy feledésbe merüljenek.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét