Sokszor azt javasolják, hogy ha felébredsz éjszaka, kezdj el meditálni vagy vezess alvásnaplót. De ezek nem sokat segítenek az éjszaka kellős közepén, mikor nem tudsz visszaaludni. Sokkal praktikusabb módszerre van szükség.
A következő tippek között biztosan megtalálod azt, amelyik segítségedre lehet.

1. Végezz néhány lábujjgyakorlatot.

Az izmok fokozatos ellazítása segít megszabadítani a testedet a stressztől. A lábaidat nyújtsd ki, és egyszerre hajlítgasd mindkét lábfejedet. A lábujjaidat is hajlítsd lefelé és felfelé, majd tartsd meg őket ebben a pózban 10-10 másodpercig.

2. Talán nem kellene a kutyáddal aludnod.

Hogy a kutyáddal vagy a macskáddal alszol, az lehet jó és rossz is. Egy tanulmányban kimutatták, hogy az együtt alvás csökkenti a stresszt, ugyanakkor bele is zavarhat az alvásba. Ez attól függ, hogy a kedvenced nyugodtan végig alussza-e az éjszakát vagy izeg-mozog és folyton helyet változtat. Ha allergiás vagy, akkor semmiképp sem ajánlott az együtt alvás.

Ha a kedvenced gyakran zavar alvás közben, szoktasd rá, hogy ezentúl a saját helyén töltse az éjszakát. Tanítsd meg a külön alvásra. Jutalmazd, ha automatikusan a helyére fekszik és nem neked kell odaparancsolni.

3. Ne nézegesd a telefonod, inkább olvass helyette.

A melatonin hormonra szükség van a pihentető alváshoz. Ha éjjel felébredsz, akkor nincs elég melatonin a szervezetedben. A telefon pedig biztosan nem fogja növelni a szintjét, éppen ellenkezőleg. A telefonból áradó fény még tovább csökkenti a melatonint, és lehetetlenné teszi, hogy visszaaludj. A legjobb, ha a telefont teljesen száműzöd a hálószobából.

A könyvolvasást viszont kipróbálhatod, ha vissza akarsz aludni. A lámpa ugyan világít, de el fogsz álmosodni. Ez az oka annak, hogy a szülők este mesét olvasnak a gyereküknek. Ha olyasmiről olvasol, ami a legkevésbé sem érdekel, még könnyebben fogsz elaludni.

4. Végy langyos vagy hideg zuhanyt.

Sok orvos ajánlja azt, hogy lefekvés előtt egy órával zuhanyozzunk le. Ennek oka, hogy ahhoz, hogy elálmosodjunk, a testhőmérsékletünknek csökkennie kell. Ha közvetlenül lefekvés előtt zuhanyzol, a tested felébred, és nem tudsz majd aludni.

Amikor felébredünk, sokszor melegünk van. Ha ilyenkor langyos vagy hideg vízzel
zuhanyzunk, csökkenthetjük a testhőmérsékletünket, kitisztul a fejünk, és könnyebben visszaalszunk.

5. Szagolgass levendulát, vagy igyál levendula teát.

A levendula bizonyítottan hatékony álmatlanság ellen. Egy tanulmány szerint 6-8 csepp levendulaolaj az alvás minőségét és időtartamát is javítja, miközben semmilyen mellékhatást nem okoz. Ha nincs párologtatód, egyszerűen csepegtess valamire illóolajat, és tedd az ágyad közelébe.

Ha az olajat nem szereted, cserepes levendulát is vihetsz a szobába, ami állandóan illatozni fog. Főzhetsz egy csésze levendula teát is, ami segít csökkenteni a pulzust.

6. Viselj zoknit.

A zokni hatására a lábfejben kitágulnak az erek, és meleg vér fog áramlani innen a test többi részébe. Egy kutatás szerint az alvás minőségét és időtartamát is pozitív irányba befolyásolja, ha zokniban fekszünk le. Viszont fontos, hogy ne legyen szoros, mert az akadályozza a vérkeringést.

A kasmír és a gyapjú zoknik melegítik fel legjobban a lábat.

7. 20 perc után kelj fel, és kezdj el valamit csinálni.

Már 20 perce próbálsz visszaaludni, de nem megy. Ne várj tovább, kelj fel, és menj át egy másik szobába. Ülj le egy székre vagy a kanapéra, és csinálj valami relaxáló dolgot. Hallgass zenét vagy olvass, a legfontosabb, hogy menj ki a hálószobából.

Ha az ágyban maradsz, rögzül az éber állapot, és semmi nem segít ebből kizökkenni. Viszont ne csinálj semmi stresszeset, például ne foglalkozz munkával vagy a számlákkal. Ezek ráérnek reggelig.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here