Duzzadt, dagadt láb és lábfej, merev ízületek – ezek a vízvisszatartás kellemetlen tünetei. A vízvisszatartásnak 3 típusa van, közülük az elsőt komoly betegség, pl. szívbetegség, pajzsmirigy probléma, lupus, ízületi gyulladás okozza. A másik két típusa azonban nagyban múlik az életmódon, illetve kapcsolódik a menstruációs ciklushoz, és orvosi kezelést nem igényel. Míg az első típussal muszáj orvoshoz fordulni, addig a vízvisszatartás másik 2 típusát otthon is sikeresen kezelheted.

A vízvisszatartás tünetei

Nehezebbnek és kevésbé aktívnak érezzük magunkat tőle, de ezenkívül egyéb tüneteket is tapasztalhatunk:

  • Ha a bőrödet megnyomod az ujjaddal, a nyoma ott marad még néhány másodpercig.
  • Súlyingadozás.
  • Puffadtság főként a hason, az arcon és a csípőknél.
  • Duzzadt, dagadt boka és lábfej.
  • Merev ízületek.

Hogyan csökkentsd a vízvisszatartást, és hogyan veszíts a benned lévő vízből?

1. Csökkentsd a stresszt

A stressz szervezetünk reakciója a veszélyes vagy összetett helyzetekre. Stressz hatására a mellékvesében kortizol hormon szabadul fel, ami kutatások szerint növeli a vízvisszatartást. Ha szeretnél a kellemetlen tünetektől megszabadulni, próbáld ki a légzéstechnikákat, a jógát, a lábemelést, és tanulj meg megfelelően relaxálni.

2. Relaxálj a szaunában

A szauna a vízvisszatartás csökkentésében is segít. Közben szinte azonnal megindul az izzadás, egy átlagos ember a szaunában kb. 4,5 dl folyadékot veszít.

3. Eddz

Ülőmunkát végzel? Akkor biztos észrevetted már, hogy mikor hazaérsz, dagadtak, duzzadtak a lábaid és a bokáid. A túl sok ülés is okozhat vízvisszatartást és a hozzá kapcsolódó tüneteket. Hogy ezt elkerüld, élj aktívabban: tornázz, járj gyalog a munkahelyedre, fuss vagy ússz.

4. Állítsd be az étrendedet

A sok fehérjét, B6-vitamint, káliumot és magnéziumot tartalmazó élelmiszerek is segítenek vízvisszatartás esetén. Egyél tojást, makrélát, articsókát, céklát, zellert, avokádót, ananászt, sárgabarackot, fügét, spárgát és étcsokoládét. A magas sótartalmú ételeket viszont kerüld, mint a túró, a sportitalok, a kekszek vagy a konzerves zöldségek.

5. Aludj eleget

Ha nem alszol eleget, azzal ártasz az egészségednek, és komoly betegségeket is kockáztatsz, mint a szívbetegség, az elhízás, a magas vérnyomás vagy a cukorbetegség. Tudósok szerint a kevés alvás káros hatással van a szimpatikus idegekre a vesében, melyek a folyadékháztartást szabályozzák. A legtöbb embernek 8 óra alvásra volna szüksége, van akinek többre, van akinek kevesebbre. Ha fáradtan kelsz fel, és folyamatosan keresed az alkalmat egy kis szundikálásra, valószínűleg több alvásra van szükséged éjszakánként.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

Érdekes volt? Kövess a Facebookon!

Köszönjük szépen!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here