Igen, jól olvastad a címet. A kurkuma, napjaink egyik legnépszerűbb gyógy- és fűszernövénye bizony komoly mellékhatásokat is tud okozni. Mielőtt rendszeresen elkezdenéd fogyasztani, olvasd el az alábbi listát!

Növeli a vérzés kockázatát

A kurkuma lassítja a véralvadást. Emiatt ellenjavalt azoknak, akik vérzési rendellenességekben szenvednek, de sérülések, sebek esetén sem tesz jót, ha túl sok van belőle a szervezetben. A kurkuma ráadásul interakcióba léphet gyógyszerekkel és ez esetben is vérzést okozhat.

Gyomorproblémákat és nyelőcső refluxot okozhat

A kutatások szerint, amennyiben curry-ként, több összetevővel együtt fogyasztják, a kurkuma nem okoz ilyen problémákat. Minden más módon történő fogyasztása azonban igen. Ha vízbe keverve reggelente iszod meg vagy étrendkiegészítőként szeded, légy elővigyázatos, mert hasi diszkofmortérzetet, fokozott savtermelődést, refluxot válthat ki. A napi megengedett mennyiség belőle 400mg-3 g között van egy felnőtt számára.

Csökkenti a vérnyomást

Ez lehetne akár pozitív hatása is, de csak azok számára, akiknek magas a vérnyomásuk. Ha a te vérnyomásod normális vagy a kelleténél alacsonyabb, elővigyázatosan fogyaszd a kurkumát és ha már eleve vérnyomáscsökkentőt szedsz, semmilyen formában ne fogyaszd.

Növeli a vesekő képződés kockázatát

A kurkuma sok oxalátot tartalmaz, ami a kalciummal kötődve kalcium-oxalátot alkot. Ez az anyag tehető elsősorban felelőssé a vesekő kialakulásáért. Ha bármilyen veseproblémád van vagy fennáll nálad a vesekő képződés veszélye, szigorúan kerüld a kurkumát!

Várandósság és szoptatás alatt nem fogyasztható

Kutatások szerint a kurkuma várandósság és szoptatás alatt teljesen biztonságos, amennyiben ételekben fűszerként, minimális mennyiségben fogyasztjuk. A kurkumás étrendkiegészítőket azonban ebben az időszakban el kell kerülni. Pontos információk nincsenek arról, hogy milyen káros hatásokat tud okozni, de jobb megelőzni a bajt.

Férfiaknál meddőséget okozhat

A kurkuma csökkenti a tesztoszteron szintet és lassítja a spermiumok mozgékonyságát. Férfiaknak ezért nem ajánlott étrendkiegészítőként fogyasztani.

Biztonságos mennyiségek

Ha a kurkumát szeretnéd rendszeresen fogyasztani, az alábbi mennyiségeket ne lépd túl naponta!

  • Kurkuma por: 1,2-18 g
  • Porított kurkuma gyökér: 1,5-2,5 g
  • Vízalapú kurkuma kivonat: 30-90 csepp
  • Kurkuma tinktúra: 15-30 csepp naponta 4-szer
  • Kurkuma tea: 15 g kurkuma gyökérből 135 ml vízzel elkészítve naponta kétszer

2 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Hááát nem tudom. Én már hetek óta fogyasztom, a gyomrom nem fáj tőle, a vérnyomásom sem ment le, pedig nem ártana.
    Naponta kétszer szedek egy fél teáskanálnyit.
    Az viszont tény, hogy borsot is szórok rá, mert azt hallottam, csak úgy szívódik fel, és fejti ki a jó hatását. Az is tény, ha véletlenül egy nap kimarad, már érzem a térdemen..
    Ha pedig a véralvadást gátolja, miért nem ezt szedetik az emberrel? Szedjük az életveszélyes véralvadásgátlókat….
    Szóval nem értem. Lehet, hogy ez az írás is csak rémkeltés, nehogy véletlenül jobban érezzük magunkat….

  2. Norancs: Nekem is ez jutott az eszembe. A gyógyszercégeknek nem érdekük, hogy az emberek meggyógyuljanak, ezért a hatékony természetes anyagok ellen kampányolnak.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here