Ha egyszer összeszámolod, hogy naponta hány órát töltesz ülve, az eredményen valószínűleg meg fogsz döbbenni. Egy átlagos amerikai például több mint 8 órát tölt ülve mindennap, ez a szám pedig még nagyobb a tinédzserek esetében. Márpedig a sok ülés krónikus betegségekhez vezethet. A gluteális amnézia vagy ahogy mostanában nevezik döglött popsi, esetleg halott fenék-szindróma egy ezen betegségek közül. Akkor fordul elő, mikor a fenékben lévő izmok károsodnak, ez pedig kihat a hátra, a térdekre és a test egyéb pontjaira is.

Az órákon át tartó ülés veszélyei

Az üléssel töltött túl sok idő egyre jellemzőbb a modern társadalomra. Ebben semmi meglepő nincs, de azt is tudni kell, hogy komoly következményei lehetnek egészségünkre nézve, mint a magas vérnyomás, a magas vércukorszint vagy szív- és érrendszeri betegségek.

A túl sok ülés ezenkívül sok kényelmetlenséget is okoz, rontja az életminőséget. És mindez a döglött popsi-szindrómával kezdődik.

Mi az a gluteális amnézia

Ezt a betegséget az okozza, hogy a fenékizmok elkezdenek nem megfelelően működni. Ha sokat ülünk, ezek az izmok passzívvá válnak és testünk tulajdonképpen elfelejti, hogyan is kell használni őket.

Ez elsőre talán nem tűnik komoly dolognak, valójában azonban súlyos probléma. A farizmok testünk legnagyobb izmai közé tartoznak, részt vesznek a legtöbb mozgásban, amit végzünk. Ha nem működnek jól, más izmoknak és más területeknek kell átvenni a munkájukat, például a térdnek és a hátnak. Ennek pedig természetesen meglesznek a következményei.

Honnan tudhatod, hogy gluteális amnéziád van

Akiknél fennáll ez a betegség, azt mondják, több órás ülés után a fenekük zsibbadni kezd, sőt, akár fájni is szokott. Éreznek fájdalmat a derekukban, a csípőjüknél és a térdeikben is. Egy másik tünete, hogy rendszeres edzés után sem jelentkezik semmilyen változás a fenék formájában.

Ha azt gyanítod, hogy döglött popsi-szindrómában szenvedsz, fordulj orvoshoz, hogy felállíthassa a diagnózist. De az is segíthet, ha megfigyeled magad a tükörben. Próbáld ki az alábbi három pózt, és a tükörben ellenőrizd, hogy meg tudod-e őket helyesen csinálni.

1. póz

2. póz

3. póz

A gluteális amnézia kezelése otthon

Minden test más, ezért mielőtt nekikezdesz, jobb kikérni egy szakember véleményét. Ha úgy döntesz, mégis elkezdenéd otthon kezelni a problémát, a következő gyakorlatokkal nem okozhatsz bajt magadnak:

  • Naponta néhány percet edzd a fenekedet. Ha sok időt töltesz ülve, akkor a legjobb módszer a megelőzés. Ehhez pedig naponta csak néhány perc fenékgyakorlatra van szükséged. Guggolj, ugorj terpeszbe vagy feküdj a hátadra és többször egymás után szorítsd össze a fenekedet.
  • Mozogj annyit, amennyit csak tudsz. Változtass a mindennapos szokásaidon, hogy a lehető legkevesebb időt töltsd ülve. Például tarts szünetet és minden fél órában állj fel a székedből.

  • Tedd rugalmasabbá a testedet. Ha rendszeresen edzel, rugalmas izomzatot alakíthatsz ki, így hatékonyabban tudod erősíteni és aktiválni a farizmokat.
  • Táplálkozz egészségesen, mert az extra súly extra terhet jelent a fenéknek, így pedig még nehezebb visszafordítani a döglött popsi-szindrómát.
A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

Érdekes volt? Kövess a Facebookon!

Köszönjük szépen!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here