A reggelit a nap legfontosabb étkezésének nevezik. Felmerül a kérdés, hogy ez valóban így van vagy csupán egy mítoszról van szó. Az amerikaiak közel 25%-a nap mint nap kihagyja ezt az étkezést, és egyre inkább divat nem reggelizni.
A következő előnyökkel és hátrányokkal jár, ha nem reggelizel.

1. Lehet, hogy hízni fogsz.

Hogy a reggeli kihagyásával fogyni lehet, nem teljesen igaz. Kutatások szerint aki reggel éhes marad, az nagyobb eséllyel szedd fel súlyt, és ez nemcsak a gyerekekre vagy a fiatalokra, de az idősebbekre is igaz.

Ennek oka, hogy a reggeli kihagyása miatt később sokkal többet eszünk. Ha lefekvés előtt eszünk, hízni fogunk. Egy kutatás szerint viszont a reggelizés hiánya miatt még akkor is felszedünk némi plusz súlyt, ha napközben nem esszük túl magunkat, mert megzavarjuk a test belső óráját.

2. Romlik a kedélyállapotod.

Felnőtteknél a reggeli kimaradása hangulatzavarokat okoz. Akik nem esznek reggel, azoknál gyakrabban fordul elő depresszió. Ha heti 4-5-ször kihagyod a nap első étkezését, a cukorbetegség kialakulásának esélye 55%-kal megnő. Az alacsony vércukorszinttel is összefüggésbe hozható.

Mikor a vércukorszint leesik, az gyors hangulatváltozást eredményez, általában ingerültséghez, feszültséghez vezet. Ezért nem szabad 70 mg/dl-nél kevesebbnek lennie.

3. Fáradt leszel dél és délután 4 óra között.

Reggel, miután már órák óta nem ettél, a glikogénraktárak kezdenek kiürülni, több energiára van szükséged, hogy dolgozni tudj. Ha reggelizel, a tested elkezdi lebontani a zsírsavakat, hogy kinyerje a szükséges energiát. Ha viszont nem reggelizel, még ha jól is érzed magad reggel, néhány órán belül teljesen kimerült leszel. Nehezen fogsz tudni koncentrálni és lehet, hogy egész délután fáradt leszel.

4. Jobban foghat az agyad.

Kutatások szerint az időszakos böjtölésnek sok előnye van. Ez a fajta étkezési szokás azt jelenti, hogy mindennap tartasz böjtöt (normál esetben 8 órán át eszel és 16 órán át nem). Ha kihagyod a reggelit, hogy betartsd ezt a 16 órát, az jót tehet az agyadnak, javíthatja a memóriádat.

Azonban egy másik tanulmányban az áll, hogy ebben az esetben nem időszakos böjtölésről van szó, és az étkezések kihagyása negatívan hathat az agyi aktivitásra.

5. Lassíthatja az öregedést.

Talán nehéz elhinni, de ha kihagyod a reggelit, lassíthatod az öregedési folyamatokat. A kalóriák korlátozott bevitele és az időszakos böjtölés fokozzák a növekedési hormon mennyiségét, és csökkentik az inzulinszintet. Egyeseknél jobban beválik, ha a vacsorát hagyják ki.

6. Fokozódik a savasodás.

A dietetikusok szerint a reggeli még fontosabb azoknak, akik savas refluxtól szenvednek. Ha kihagyod, a sav mennyisége megnő, gyomorégés és emésztési zavar lép fel.

7. Szédülhetsz, és fájhat a fejed.

A nem megfelelő étrend és az étkezések kihagyása elősegíti a fejfájást és a migrént. Szakértők szerint még a később elfogyasztott vagy a rendszertelen reggeli is hatással van a szervezetre. Ez általában a túl alacsony vércukorszint miatt van.

Az étkezés kihagyása miatt kialakult fejfájás gyakran súlyos és hányingerrel is párosul. De vannak egyéb tünetek is, például az ásítozás, a sápadtság és az izzadás.

8. Megemelkedhet a kortizolszint.

A reggeli mellőzése a kortizolszint megemelkedéséhez vezethet, mert a szervezet ezt stresszként érzékeli. Ezért lép fel az idegesség és a szorongás. Vérvizsgálattal ellenőrizhető, hogy az állapotod összefüggésben áll-e a kortizolszinttel.

9. Kiteszed magad a szívbetegség kockázatának.

Akik rendszeresen kihagyják a reggelit, azoknál 21%-kal nagyobb eséllyel alakul ki szívbetegség. Az is fontos, hogy mit eszel reggelire. Egy fánk nem lesz elég ahhoz, hogy a tested megkapja a szükséges tápanyagokat és a szervezeted jól tudjon működni.

10. Rosszabb lehet a leheleted.

Kétszer olyan gyakori a rossz lehelet azoknál, akik rendszeresen kihagyják a reggelit. Sokan ezt észre sem veszik. Ha nem eszel reggel, a szájszagot okozó baktériumok továbbra is a szádban maradhatnak.

11. Felborulhat a ciklusod.

Kutatások kimutatták, hogy a reggeli kihagyása a menstruációs ciklus felborulását is okozhatja, valamint fokozza a premenstruációs fájdalmat és a görcsöket. Ha te is gyakran tapasztalsz ilyesmit, lehet, hogy el kellene kezdened reggelizni.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here