Ülve, ellazulva nagyon kényelmes az étkezőasztalnál, de nem a legjobb az egészségünk szempontjából. Munka közben is sok időt töltünk ülve, ülünk az autóban, a buszon, aztán megint ülünk, mikor vacsorázunk. A legtöbb japán család viszont a földön étkezik, még az 5 csillagos éttermekben sem valószínű, hogy találsz székeket.
Hogy a japánok a földön ülve esznek, annak nem csak az az oka, hogy az ottani lakások jellemzően nagyon kicsik. Valójában számos egészségügyi előnye van ennek a szokásnak. Érdemes lenne kipróbálnod.

1. Segíti az emésztést.

Ha a földön törökülésben eszel, egyszerre jóga gyakorlatot is végzel. Ez az ún. egyszerű póz, más néven sukhasana, ami fokozza a véráramlást a gyomorban, segít könnyebben megemészteni az ételt, és több tápanyag felszívódását eredményezi. Ha előre dőlsz, hogy egyél a tányérról, majd visszatérsz a kiindulási helyzetbe, hogy lenyelhesd, erősíted a hasizmokat, ezzel pedig megelőzheted a puffadást.

2. Segíthet a fogyásban.

A földön ülve történő evés segíti a bolygóideg jobb működését. Mikor az emésztőrendszerből felszabadul a leptin nevű hormon, az jelet küld a bolygóidegnek, hogy jóllaktál. Ha ez az ideg megfelelően működik, el tudod kerülni a túlevést.

3. Hajlékonyabb leszel tőle.

Ha túl sokat ülsz széken, fájhat a hátad, és nagy nyomás nehezedhet a csigolyákra. Viszont a földön ülve nyújtod a térdeidet és a csípődet. Ez a testhelyzet segít megakadályozni azt, hogy görnyedj, ezzel erősíti a hátat és a vállakat.

4. Tovább élhetsz tőle.

Ha törökülésből mindenféle támasz nélkül könnyedén fel tudsz állni, nagy az esélye, hogy tovább élsz. Kiderült, hogy az egyik legegyszerűbb módja az élettartam meghosszabbításának az, ha a földön ülve eszel és néhányszor felállsz.

5. Egészségesen tartja az ízületeidet.

Ha sok időt töltesz széken ülve, a csípőd merevvé válik. Viszont mikor a földön ülsz, nyújtod a csípődet és a bokádat is, ez pedig hozzájárul az ízületek rugalmasságának megtartásához. Térdelés és guggolás közben még akkor is dolgoznak az izmok, ha éppen mozdulatlan vagy. Mikor a széken ülsz, ezek az izmok pihennek.

6. Javítja a testtartás.

Mikor a szék nem támasztja a hátadat, neked kell megfeszítened az izmaidat, ettől pedig javul a testtartásod. Ügyelj arra, hogy ne görnyedj, mert az hátfájáshoz vezethet.

7. Megnyugtatja az elmét is.

Az evés közbeni jógázás elcsendesíti az elmét. Ha nyugodt vagy, az ételt is jobban élvezed, és csak annyit eszel, amennyire szükséged van ahhoz, hogy jóllakj.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here