A nyugati országokban megszokott, hogy az éttermekben egy nagy pohár vizet szolgálnak fel jéggel és citromkarikával, de Japánban csak egy apró kis csészével kaphatsz. Ők ugyanis úgy gondolják, hogy a víz evés közben rosszat tesz, hiszen megnehezíti az emésztést a test számára. Bár a hidratáltság nagyon fontos, ha evés közben iszol, az lehet, hogy többet árt, mint használ.
A japán közismerten az egyik legegészségesebb nemzet a világon. Érdemes tanulni tőlük, többek között azt is, miért nem ajánlott evés közben vizet inni.

1. Kiszáradhat tőle a szád.

Ellentmondásnak tűnhet, de ha evés közben iszol vizet, attól kiszárad a szád. Ha a vízben citromkarika van, a citromsav még inkább befolyásolja a nyáltermelődést. A szájszárazság pedig kellemetlen tüneteket okozhat, például rossz leheletet. A citromos víz károsíthatja a fogzománcot és a fogakat is.

2. Árthat az emésztésnek.

Ha evés közben iszol, a víz felhígítja a nyálat. Ez pedig hatással van a gyomornedvekre, amelyek az emésztésért felelősek. A gyomor ennek következtében kevésbé hatékonyan tudja megemészteni az ételt, ami puffadáshoz vezethet.

3. Lassítja a tápanyagok felszívódását.

Mivel hígítja az emésztőnedveket, az evés közben elfogyasztott víz hatással van a gyomor természetes savtartalmára. Ez negatívan hat az emésztőrendszerre, aminek következtében a vitaminok és más tápanyagok kevésbé tudnak felszívódni.

4. Gyomorégést válthat ki.

Az evés közben megivott víz növeli a gyomor térfogatát, és feszülést okoz, éppen úgy, mintha hatalmas adag ételt ettél volna meg. Ez ront egyes egészségügyi problémákon, növeli a savas reflux kialakulásának esélyét. Mivel az evés közben elfogyasztott víz hatására kevesebb emésztőenzim termelődik, reakciók egész láncolata indulhat el, köztük a gyomorégés.

5. Hízást okozhat.

A vízivás evés közben még hízást is okozhat. Ha a szervezet nem tudja kellőképpen megemészteni a táplálékot, zsírrá alakítja át, amitől kövérebb leszel. Valamint több inzulin kerülhet a vérbe, ami fokozza a zsírraktározás esélyét.

BÓNUSZ: Így tudod elkerülni, hogy igyál evés közben.

Ha nehezen tudod megállni, hogy evés közben vizet igyál, a következő tippek segíthetnek:

  • Egyél kevesebb sós ételt: A sótól megszomjazol, jobb, ha alacsonyabb sótartalmú ételekre váltasz.
  • Rágd meg alaposan az ételt: A jól megrágott falatot a gyomor könnyebben megemészti. Rágás közben több nyál termelődik, így csökken a szomjúságérzeted.
  • Igyál fél órával evés előtt: Ez a leghatékonyabb módja a hidratálásnak. Mivel a víz eltelít, kevesebbet fogsz enni utána.
  • Ne egyél kapkodva: Ha csak gyorsan bekapsz valamit munkába menet, szomjas leszel, hiszen azt érzed, az ételt valamivel le kell öblítened.
A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here