Több millió ember szenved az ismétlődően jelentkező fájdalomtól, a vörös, duzzadt, forró ízületektől. Sok híres embert is sújtott ez a probléma, pl. Benjamin Franklint, aki sok találkozót volt kénytelen kihagyni a Függetlenségi Nyilatkozat készítésekor a köszvénye miatt. Hogy neked semmiről ne kelljen lemaradni, fogadd meg a következő tippeket, melyek enyhítik a köszvényes roham során fellépő fájdalmat.

Mi a köszvény?

Orvosilag a köszvényt nagyon könnyű meghatározni. Ez egy ízületi gyulladás, ami általában a nagylábujjban jelentkezik, és a húgysav túl magas szintje okozza. Kínzó fájdalmat okoz. Ha kicsit jobban végiggondolod, milyen életmódot folytatsz, a köszvény kiváltó okát ott fogod megtalálni.

1. Szabadulj meg a túlsúlytól

Amikor valaki elhízott vagy túlsúlyos, a szervezete több inzulint termel. A magas inzulinszint lelassítja a húgysav semlegesítését, ami köszvényhez vezet. Egy tanulmány bebizonyította, hogy azok, akik nem elhízottak, de testükben magas a viszcerális zsír mennyisége, nagyobb eséllyel lesznek köszvényesek, mint azok, akik rendelkeznek kevesebb hasi zsírréteggel. Ha tehát lefogysz, a fájdalmat is kordában tarthatod.

2. Vedd számba a családi előzményeket

A köszvény lehet genetikai eredetű is. Ha a családodban valakinek már volt, esélyes, hogy nálad is kialakul. Sajnos ezzel a rizikófaktorral nincs mit tenni, kivéve, hogy figyeled magad. További kockázatot jelenthet:

  • ha 40-50 év közötti férfi vagy
  • ha vizelethajtót vagy ciklosporint szedsz
  • ha olyan betegséged van, mint a magas vérnyomás, a cukorbetegség, a metabolikus szindróma, illetve szív- vagy vesebetegség

3. Változtass az étrendeden

A köszvényt régen a királyok, illetve a gazdag emberek betegségének nevezték, mivel a vörös hús és a tengergyümölcsei – melyek akkoriban csak a tehetősek számára voltak elérhetők – tartalmazzák a legtöbb purint. A purin a húgysav mellékterméke, ami a testben a húgysav lebomlása után jön létre. Az alkoholos italok – elsősorban a sör – és a fruktózzal édesített italok fogyasztásának csökkentése szintén segíthet a rohamok megelőzésében.

Ezekkel az ételekkel tarthatod kordában a rohamokat és a fájdalmat

Antioxidáns tartalma miatt a cseresznye képes csökkenteni a húgysav szintjét a vérben. Egy tanulmány szerint a cseresznye vagy cseresznye-kivonat fogyasztása 2 nappal a köszvényes rohamot megelőzően 35%-kal csökkentette a roham jelentkezésének esélyét azokhoz képest, akik nem ettek cseresznyét.

Elegendő víz fogyasztása is segítheti a húgysav kiürülését a szervezetből. Csökkenti a húgysav lerakódásának mértékét az ízületekben, ezzel megakadályozza a rohamokat.

Egy másik tanulmány szerint a gyulladáscsökkentő hatású gyömbér is hasznos köszvény ellen. A gyömbért fogyaszthatod, de használhatod helyileg is, paszta formában a fájdalmas területre kenve.

A kurkuma egy másik szuperélelmiszer, ami szintén rendelkezik gyulladáscsökkentő hatással, ugyanakkor kitűnő fájdalomcsökkentő is. Aktív hatóanyaga a kurkumin, melyről bebizonyították, hogy csökkenti a húgysav szintjét a vérben.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

Érdekes volt? Kövess a Facebookon!

Köszönjük szépen!

1 hozzászólás

  1. Nagyon hasznos tájékoztatás! Szeretném kérdezni,hogy ha hasonló tünetek nem a nagy lábújjon,hanem a középsőn jelentkezik az is a köszvényre utalhat?

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here