A gyerekek 30-40%-ának van problémája az elalvással – állítja egy tanulmány. Az altatás kimerítő, fárasztó lehet úgy a szülők, mint a gyerekek számára. De ne izgasd magad! Ennek a gyakori problémának a kezelésére többféle módszer is létezik, melyek segítségével nemcsak hamar el tudod altatni a gyereket, de abban is biztos lehetsz, hogy nem fog felébredni éjszaka.

1. Legyen alvási rutinotok.

A fürdés mindig ugyanabban az időben legyen, énekelj altatódalokat, engedd meg a gyereknek, hogy kiválasszon egy könyvet, amiből mesét olvasol neki vagy hadd válassza ki ő a pizsamáját, hogy izgalmasabb legyen neki a lefekvés előtti szakasz. Jelölj ki egy bizonyos időpontot a lefekvéshez is, hogy ez idővel szokássá válhasson.

Nagyon fontos, hogy a lefekvés előtti 1 órában már ne kerüljön sor aktív játékra, ne vegyék körül a gyereket hangos zajok, ne történjenek meglepetések, semmi olyasmi, ami megzavarhatná az elalvásban. Tedd el az elektronikus kütyüket is.

2. Fontos a fizikai kontaktus.

A közeli fizikai kontaktusnak nagyon fontos szerepe van egy kisgyermek számára. Segít nyugodtabban és jobban aludni. Kutatások kimutatták, hogy azoknál a gyerekeknél, akiknél a fizikai kontaktus kevesebb, magasabb a szervezetben a kortizol nevű stresszhormon szintje. Ez pedig nagy hatással van az alvásra.

Ha napközben nem jutott ki elég a fizikai kontaktusból, nem csoda, ha a gyerek elalváskor nyűgös lesz és egyáltalán nem akar majd egyedül aludni. Napközben minél több az ölelés és a puszi, annál könnyebb lesz az esti rutin.

3. Használj éjszakai fényt.

A nagyon erős fény azt üzeni az agynak, hogy ideje felébredni. A fehér fényben a kék hullámhossz a leginkább zavaró alvás tekintetében, mert gátolja az ellazulást elősegítő és elálmosító melatonin felszabadulását.

Használj lágy, éjszakai fényt, hozzá beszélj nyugtató hangon, és kerülj mindenféle stresszt.

4. Távolodj lépésről lépésre.

Ülj egy székre, vagy tégy egy kempingágyat a gyerekágy mellé és feküdj le. Napról napra vidd messzebb az ágyadat egy picivel. Ez a módszer bizonyítottan működik a csecsemőknél és a kisgyerekeknél is. Csecsemőknél ülj közel a babához, amíg elalszik. A 3. hét környékén pedig már ott sem kell lenned.

5. Alkalmazd az “irányított sírás” módszerét.

Ennek a módszernek a célja, hogy a gyerek önállóan, saját maga megnyugtatásával tanuljon meg elaludni. A szülőnek be kell mennie a gyerekhez és ellenőrizni, hogy minden rendben van-e, mikor hallja sírni vagy kiabálni, de fokozatosan hagyni kell több időt, hogy a gyerek megnyugtassa magát. Kezdd 3 perccel és növeld az időtartamot.

Egy másik technika szintén a gyerek önmegnyugtatását segíti elő anélkül, hogy a gyerek elhagyatottnak érezné magát. Ehhez a módszerhez több türelem kell. Vedd fel a babát, míg teljesen megnyugszik, majd tedd vissza az ágyába, mikor még ébren van, de már elálmosodik. Addig ismételd, míg a baba vagy a kisgyerek elalszik.

6. Átmenetileg tedd későbbre az elalvás idejét.

Ez a módszer különbözik az előzőtől, de babák és kisgyerekek számára is hasznos. Ahelyett, hogy nyugtatnád a gyereket, tedd 30 perccel vagy 1 órával későbbre az elalvás idejét.

Majd a későbbi időpontról fokozatosan kezdd el visszaszoktatni a korábbira. Amikor már teljesen visszaállsz, a gyerek nagyobb eséllyel fog egyedül elaludni.

7. Írd át a rémálmokat.

Tanulmányok szerint a gyerekek 80,5%-ának van rémálma. Erre könnyen felébrednek az éjszaka közepén és sírni kezdenek. Ilyenkor úgy segíthetsz neki, hogy elmesélteted vele a rémálmot, de a végét vidámra változtatod. Ettől újra biztonságban érzi majd magát és megnyugszik. A tudósok szerint az olvasás is segíthet a gyerekeknek megbirkózni a félelmeikkel.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

Érdekes volt? Kövess a Facebookon!

Köszönjük szépen!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here