Sok dolog van, amit nem tudunk a rendszeresen fogyasztott ételeinkről, de azzal tisztában szeretnénk lenni, hogy biztonsággal fogyaszthatjuk-e őket, vagy jobb, ha inkább tartózkodunk tőlük.
Eláruljuk, melyek azok az ételek, amiket a táplálkozási szakértők semmi pénzért nem fogyasztanának. Ezután biztosan te is átnézed újra a bevásárlólistádat.

1. Müzliszelet

A legtöbben az egészséges táplálkozással kapcsolják össze, és szívesen választják azok is, akik fogyni akarnak. De a táplálkozási szakértők szerint éppen az útjában állnak az egészséges táplálkozásnak, hiszen rengeteg cukrot, sót és telített zsírt tartalmaznak. Kiderült, hogy semmi különbség nincs aközött, hogy más édességet vagy müzliszeletet eszünk, mindkettő egyformán ártalmas.

2. Teljes kiőrlésű kenyér

A teljes kiőrlésű kenyér finomra őrölt gabonából készül, és egészséges benyomást keltő, barna színe van. Egészségesnek is tartják, mivel sok benne a rost, ezért tovább eltelít. De a dietetikusok szerint az ilyen bolti kenyerek tele vannak tartósítószerekkel, sóval és cukorral. Jó alternatívája lehet a házi készítésű kenyér, amit veszélyes összetevők nélkül, C-vitaminnal tartanak tovább frissen.

3. Zsírszegény és cukormentes termékek

Ezek a szavak vonzzák azokat, akik éppen fogyókúráznak, de a dietetikusok szerint igen távol állnak a diétás termékektől. A zsírszegény és cukormentes élelmiszerek íze változatlanul finom. Hogy ezt elérjék, a gyártók ízfokozókat, egyéb vegyi anyagokat használnak hozzájuk, amelyek sem a fogyókúrádat, sem az egészségedet nem támogatják.

4. Feldolgozott húsok

Káros adalékanyagokat tartalmaznak annak érdekében, hogy csalogatóbbak legyenek és tovább megőrizzék minőségüket. A bacon, a kolbász, a virsli, a csomagolt szalámik és a konzerv húsok is ebbe a kategóriába tartoznak. Meglepő módon a darált húst is ide sorolhatjuk, hiszen ebben is van tartósítószer. Jobb, ha otthon darálod le a húst, így nemcsak az adalékanyagoktól kíméled meg magad, de azt is eldöntheted, mennyi zsírt szeretnél a húsban.

5. Puffasztott rizs

Nagyon csábító, hiszen gyakorlatilag semmi nincs benne. Nem tartalmaz zsírt, cukrot, kalóriát, de rostokat és ásványi anyagokat sem. A dietetikusok mégsem ennék meg soha, hiszen miután bekerül az emésztőrendszerbe, szinte azonnal cukor lesz belőle. A glikémiás indexe akár 82 is lehet, miközben a fehér cukoré 100, egy tálka jégkrémé pedig 66. Ezért növeli a cukorbetegség kockázatát, tehát egyáltalán nem nevezhető egészségesnek.

6. Ételszínezék, bármilyen formában

Ételszínezékek nemcsak a desszertekben vannak, hanem még a salátaöntetben és a füstölt lazacban is. A gyerekek a színes ételek legnagyobb rajongói, de a kutatások szerint ez nagyban növeli náluk az ADHD kockázatát. A káros hatások között előfordulhat depresszió, kedélyhullámzás, alvási nehézségek. A táplálkozási szakértők szerint óvakodj a színes élelmiszerektől.

7. Bolti zöldségturmix

Sokan megszállott követői lettek a sztárok által is reklámozott zöldségturmixos méregtelenítésnek. A dietetikusok azonban szkeptikusok ezzel kapcsolatban és önmagában a zöldségturmix fogyasztásával kapcsolatban is. Ezek ugyanis hatással lehetnek a gyógyszerekre, amiket szedsz, és a kombinálásuk sokat árthat. Másrészt a bolti zöldségturmixokban gyümölcs is van, ami értelmetlenné teszi a méregtelenítést, hiszen tele vannak cukorral.

8. Szójatej

Blake Lively szülés után úgy lendült újra formába, hogy kizárta az étrendjéből a glutént és a szóját. Feltehetően a dietetikusaitól kapta ezt a tanácsot. A tudósok magyarázata szerint a szójababban izoflavonok vannak, amelyek úgy viselkednek a szervezetben, mint az ösztrogén. Ha egy férfi testében túl nagy lesz az ösztrogén, azaz a női nemi hormon mennyisége, akár még a mellei is elkezdhetnek nőni. Nőknél pedig hízást okoz. A hormonokra gyakorolt hatásai miatt a táplálkozási szakértők azt tanácsolják, ne fogyassz szóját és szójatejet.

9. Müzli és granola

Egyszerű és könnyű étel, a dietetikusok mégsem ennének belőle egy falatot sem. Ennek oka, hogy feldolgozott, magas cukor- és szénhidráttartalmú ételekről van szó. Ha ezzel kezded a napot, a vércukorszinted extrém magasságokba emelkedik, majd lezuhan, és azonnal sóvárogni kezdesz, hogy egyél gyorsan valamit. Egészségesebb, ha natúr zabpelyhet eszel.

10. Cukros szirupban tartósított gyümölcs

Sok gyümölcskonzervnél szirupot használnak a tartósításhoz. Ebben a szirupban rengeteg cukor van, hasznos anyag pedig rendkívül kevés. Olyan gyümölcskonzervet válassz, amelyben a gyümölcs saját levében van eltéve, így alacsonyabb a cukortartalma.

11. Fehér lisztből készült tészták

A legtöbben a fehér lisztből készült tésztákat szeretik, és tévesen azt gondolják, a gabona olyan módon lett hozzá feldolgozva, hogy megőrizte a tápanyagait. A táplálkozási szakértők azonban nem esznek ilyen tésztát, mivel alig van benne rost, viszont magas a kalóriatartalma. Miután megeszed, hamar újra megéhezel, és nagy az esélye, hogy túleszed magad. Helyette válassz magas rosttartalmú, teljes kiőrlésű gabonából készült tésztákat.

12. Mogyoróvaj

Önmagában a mogyoróvajban sok hasznos összetevő van, de a bolti változatok rengeteg káros anyagot is tartalmaznak. Transzzsírok, növényi olajok és cukor is kerül bele. A dietetikusok szerint jobb natúr, bio változatot fogyasztani belőle.

A cikk a BS angol nyelvű cikke nyomán készült a Kuffer és a NJD fordításában.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here